Luontokato on ilmastomuutoksen ohella vakavimpia ympäristöriskejä matkailulle. Luonnon monimuotoisuutta vaalimalla matkakohteita voidaan elvyttää ja uudistaa. Uudistavan matkailun ajatuksena on, että matkakohde jää matkailijoiden jäljiltä parempaan tilaan kuin missä se oli ennen vierailua. Uudistavan matkailun toimet yrityksissä ja sen mittaaminen ovat vasta kehittymässä, joten markkinoilla on tilaa uudenlaisille, innovatiivisillekin toimintamalleille ja tuotteille.
Kuuntele artikkelin sisältöä podcast-muodossa:
Kestävän matkailun tila -raportin mukaan Sustainable Travel Finland (STF)-ohjelman yrityksistä 41 prosenttia tekee toimia luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi. Keskimäärin yritys tekee viisi toimenpidettä, tyypillisimmin roskien keräämistä luonnosta, haitallisten vieraslajien torjuntaa tontilta tai monipuolisten elinympäristöjen järjestämistä kasvi- ja eläinlajeille. Lisäksi ylätasolla seurataan suojelualueiden osuutta ja sen kehitystä Suomessa.
– Metsähallituksen luontopalvelut tekee tahollaan jo arvokasta mittaamistyötä luonnon tilan seurannan suhteen hallitsemilla alueillaan, kuten kansallispuistoissa ja muilla suojelualueilla. Jatkossa Kestävän matkailun tila -raporttiin on tarkoitus koota tätä tietoa nykyistä kattavammin. Siinä missä yrityksillä on vielä kehitettävää tällä saralla, samoin on myös mittaamisessa, toteaa Liisa Mäkelä, Visit Finlandin kestävän matkailun asiantuntija.
Suomessa on joitakin edelläkävijäyrityksiä, jotka ovat jo kehittäneet uudistavia matkailutuotteita, mutta luontopositiivisessa matkailussa olisi selvästi tilaa myös uusille, kaupallistettaville innovaatioille.
– Jotkin yritykset Suomessa tarjoavat esimerkiksi paimenlomia, joissa matkailijat hoitavat perinnemaisemasta huolehtivia lampaita. Myös vieraslajien kitkemiseen liittyviä matkapaketteja tuotetaan ja markkinoidaan jo. Tuotteistamisessa voi hyödyntää esimerkiksi tarinallistamisen keinoja, Mäkelä pohtii.
Luonto on kulttuurin ohella Suomen tärkeimpiä ja tunnetuimpia matkailun vetovoimatekijöitä kansainvälisten matkailijoiden silmissä. Kestävän matkailun tila -raportin mukaan 9 prosenttia Suomen pinta-alasta on luonnonsuojelualueita ja kansallispuistoja.
Suojelualueilla toimivista STF-ohjelman yrityksistä 92 prosentilla on kestävän matkailun sopimus Metsähallituksen kanssa. Sopimusta edellytetään silloin, kun matkailuliiketoiminnan harjoittaminen kohdistuu alueille, joilla on taukopaikkoja, reittejä tai muita retkeilyrakenteita, ja kun yrityksen toiminta tukeutuu näihin rakenteisiin.
Luontomatkailuun liittyvä infrastruktuuri, jota Metsähallitus ylläpitää ja kehittää ympäri Suomen, mahdollistaa kansainvälisille matkailijoillekin luontoon pääsyn matalalla kynnyksellä.
– Kun meillä on lisäksi luontokohteiden saavutettavuutta ja käyttöä tukevia palveluita, kuten majoitusta ja hyvin varusteltuja taukopaikkoja, on Suomella erinomaiset edellytykset hakea kilpailuetua myös muihin Pohjoismaihin nähden. Etujamme ovat paikoitellen myös ympärivuotinen tuotteiden saatavuus ja koskemattomat luontoalueet, Mäkelä summaa.
Visit Finland tarjoaa yrityksille ja alueille tukea uudistavan matkailun ja luonnon monimuotoisuuden hyväksi tehtävään työhön STF-ohjelmassa. Pitkälle pääsee tekemällä ohjelman mukaisia toimenpiteitä, kuten itsearviointia, osallistumalla indikaattoritiedon keruuseen ja huomioimalla näitä asioita omassa kehittämissuunnitelmassa.
– STF-ohjelmaan on pian tulossa tarjolle uutta materiaalia luonnon monimuotoisuudesta. Lisäksi Visit Finland Akatemia toteuttaa luonnon monimuotoisuuteen ja uudistavaan matkailuun liittyviä valmennuksia, joita yritykset voivat kysyä omasta alueorganisaatiostaan itselleen tai yritysryhmälle.
Tutustu Kestävän matkailun tila 2023 -raporttiin
Uutinen on osa Kestävän matkailun tila 2023 -sarjaa. Visit Finland julkaisi keväällä vuotuisen Kestävän matkailun tila -raportin, jonka teemoja ja lukuja Visit Finlandin Liisa Mäkelä ja Sini Markoff pureskelevat neljässä osassa syksyn 2024 kuluessa. Muut jaksot: