Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Matkailun Pulssissa seurataan vuoden 2024 alusta kuukausittain matkailun kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-toukokuussa edellisvuoden tasolla (-0,1 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi edellisvuoteen verrattuna 9 prosenttia. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-toukokuussa Lapin (+16 %), Helsingin (+6 %) ja rannikko-saariston (+7 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa yöpymiset vähenivät 12 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä tammi-toukokuussa tuli Saksasta, Ranskasta ja Britanniasta. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi on ainoa maa, jossa tammi-toukokuun ulkomaiset yöpymiset eivät ole saavuttaneet pandemiaa edeltänyttä tasoa.
Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti
Matkailu toi Suomen talouteen 1,5 miljardin euron vientitulot tammi-toukokuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua. Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 heinäkuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1300 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut lähes 440 yritystä ja 5 matkailualuetta.
Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-maaliskuussa 2024 (+19 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Heinäkuuhun 2024 mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 9 000 matkailutuotetta yli 2 500 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Jo liki viidennes (18 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää 44 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita koti- ja ulkomaisille matkailijoille.
Kesän (kesä-elokuun) 2024 ulkomaiset lentovaraukset ovat kasvaneet 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna (-18 % vs. 2019). Suurimmista lähtömarkkinoista eniten kasvua edellisvuoteen on odotettavissa Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta sekä Japanista. Pandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019 verrattuna Yhdysvallat, Alankomaat ja Espanja osoittavat positiivista kehitystä kesäksi.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.