Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat viime vuonna jotakuinkin edellisvuoden tasolla (-1 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoteen 2023 verrattuna 11 prosenttia. Kotimaiset yöpymiset puolestaan vähenivät 4 prosenttia.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi viime vuonna Helsingin (+15 %), Lapin (+14 %), ja rannikko-saariston (+5 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 5 % edellisvuodesta.
Joulukuussa ulkomaisten yöpymisten määrä ylsi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (yli 903 600 rekisteröityä yömisvuorokautta). Kasvua kertyi kaikilla suuralueilla viime vuoteen verrattuna .
Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli vuoden 2024 aikana Saksasta, Isosta-Britanniasta, Ruotsista, Yhdysvalloista ja Ranskasta.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella uudelta Nordic-raportiltamme.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuonna 2024. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,7 miljardin euroa vientituloja vuonna 2024. Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen vuonna 2024, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 joulukuussa STF-ohjelmassa on mukana lähes 1430 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin oli saavuttanut noin 500 yritystä ja 10 matkailualuetta. Merkin saavuttaneiden yritysten määrä on kasvanut runsaat 50 % vuoden 2023 joulukuusta ja destinaatioiden määrä yli kaksinkertaistunut.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 alussa Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 10 000 matkailutuotetta yli 2 800 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
Lähes viidennes (18 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Ulkomaisten lentovarausten määrä alkuvuodelle 2025 on kasvussa. Tammi-maaliskuulle varauksia on tehty 14 prosenttia edellisvuotta enemmän (+16% vs. 2019). Matkailun kasvua viime vuoteen verrattuna on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa varsinkin suurimmilta markkinoilta Saksasta, Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista ja Sveitsistä.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan kuluvan vuoden aikana.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.