Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.

Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 10 prosenttia tammi-elokuussa 2024

Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-elokuussa edellisvuoden tasolla (-1 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoden 2023 vastaaavaan ajankohtaan verrattuna 10 prosenttia, kotimaiset yöpymiset vähenivät 5 prosenttia.

Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-elokuussa Lapin (+14 %), Helsingin (+14 %) ja rannikko-saariston (+6 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 7 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli tammi-elokuussa Saksasta, Ruotsista ja Ranskasta.

Suomen osuus pohjoismaisista yöpymisistä tammi-elokuussa 2024 oli 10 %.

Matkailun pulssi, Rudolf 111024.png
Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti

Matkailusta 2,5 miljardin euron vientitulot tammi-elokuussa 2024

Matkailu toi Suomen talouteen 2,5 miljardin euron vientitulot tammi-elokuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.

Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 lokakuussa STF-ohjelmassa on mukana lähes 1380 suomalaista yritystä ja 69 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut yli 450 yritystä ja 6 matkailualuetta.

Matkailun pulssi, MM 111024.png

Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti

Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla

Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-kesäkuussa 2024 (+16 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.

Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle

Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Lokakuussa 2024 Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 9 300 matkailutuotetta yli 2 600 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Jo liki viidennes (17 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää 49 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.

Syksyn ja talven lentovarauksissa kasvua 

Ulkomaisten lentovarausten määrä syksylle ja talvelle 2024 ovat kasvussa. Syksylle (syys-marraskuu) varauksia on tehty 11 prosenttia edellisvuotta enemmän (-17 % vs. 2019). Matkailun kasvua on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa mm. suurimmilta markkinoilta Saksasta, Yhdysvalloista, Britanniasta ja Japanista.

Talvelle (joulu-helmikuu) ulkomaisten lentovarausten määrä on syyskuun lopussa 2024 lähes kolmanneksen vuoden 2023 tasoa korkeammalla ja ylittää jo selvästi vuoden 2019 luvut.

Matkailun pulssi, lentovaraukset 111024.png

Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.

Tulevat päivitykset

12.11., 12.12.

Kuukausiraportti

Visit Finland kokoaa kuukausittain raportin tärkeimpien matkailun mittarien kehityksestä. 

Elokuu & kesä 2024

Vuosiraportti

2023

Tiesitkö, että

  • Gini-kerroin on mittari, joka kuvaa matkailun ympärivuotisuutta rekisteröityjen yöpymisten osalta. Sen arvo on välillä 0-1. Mitä lähempänä nollaa luku on, sitä tasaisemmin yöpymiset ovat jakautuneet eri kuukausille. Koko Suomen gini-kerroin vuonna 2023 oli 0,12, mikä on oikein hyvä tulos ja kehittynyt positiiviseen suuntaan. Heinäkuu on erityisesti kotimaanmatkailun ansiosta suosituin yksittäinen matkailukuukausi.
  • Ulkomaisen matkailijan hiilijalanjälki päivää kohden on keskimäärin 44 kg, kun keskivertosuomalaisen päiväkohtainen hiilijalanjälki vuonna 2019 oli 28 kg. Suurin osa matkailijan hiilijalanjäljestä syntyy meno-paluumatkasta Suomeen.
  • Tyypillisin ulkomaisen matkailijan viipymä Suomessa on 4 yötä. Pidempi viipymä pienentää päiväkohtaista hiilijalanjälkeä, tuo vientituloja ja työllisyyttä matkakohteeseen.
  • Kestävän matkailun STF-ohjelmassa mukana olevista, kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes kaikki toteuttavat aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviä toimia, kuten ilmoittaa asiakkaille palveluiden hiilijalanjäljet ja kompensoi hiilijalanjälkeä luotettavasti.

Lue lisää: Matkailijamittari ja Kestävän matkailun tila 2023 -raportit.

Visit Finlandin ajankohtaiset

Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.