Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena lisääntyivät helmikuussa prosentin verran edellisvuoden helmikuuhun verrattuna. Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä oli 9 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun taas kotimaiset yöpymiset vähenivät 4 prosenttia.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi helmikuussa kaikilla matkailun suuralueilla; Lapissa 4 %, Helsingissä 20 %, Järvi-Suomessa 7 % ja rannikko-saariston alueella 7 % edellisvuoden helmikuuhun verrattuna.
Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomessa kirjattiin helmikuun aikana Ranskasta, Saksasta, Isosta-Britanniasta ja Alankomaista saapuneille matkailijoille.
Talven huippusesongin (joulu-helmikuu) aikana ulkomaiset rekisteröidyt yöpymiset Suomessa saavuttivat uuden ennätystasonsa, 2,3 miljoonaa yöpymisvuorokautta, mikä oli 12 % enemmän kuin edellisenä talvisesonkina sekä myös 7 % enemmän kuin koronaa edeltävänä talvisesonkina.
Yli 60 prosenttia talvisesongin ulkomaisista yöpymisistä kirjattiin Lapin suuralueelle ja kasvua siellä kertyi 7 % edellistalveen sekä peräti 26 % koronaa edeltävään talveen verrattuna. Muillakin matkailun suuralueilla ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät edellistalveen verrattuna, mutta vain Helsingin suuralueella ne ylsivät myös koronaa edeltävää talvea korkeammalle.
Talvisesongin ja Lapin suosio on jatkanut vahvaa kasvuaan ulkomaisten matkailijoiden keskuudessa, joten ulkomaisten yöpymisten osuus kaikista rekisteröidyistä yöpymisissä oli Lapin maakunnassa jo yli 80 prosenttia, kun niiden osuus kymmenen vuotta aikaisemmin oli noin 60 prosenttia.
Talvisesongin aikana eniten yöpymisiä koko Suomessa kertyi Isosta-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta sekä Alankomaista, ja nämä lähtömarkkinat olivat suurimpia myös Lapin suuralueella.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,8 miljardin euroa vientituloja maaliskuu 2024 - helmikuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili yhteensä 4,9 miljoonaa matkailijaa.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen maaliskuu 2024 - helmikuu 2025, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Talven huippusesongin (joulu-helmikuu) aikana Suomessa vieraili yli 1,2 miljoonaa matkailijaa 88 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen yli 1,2 miljardia euroa, mikä oli 15 % edellistalvea enemmän.
Eniten matkailijoita saapui talvisesongin aikana Suomeen Isosta-Britanniasta, Virosta, Saksasta ja Ranskasta. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät ranskalaiset, espanjalaiset, yhdysvaltalaiset sekä saksalaiset.
Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Rovaniemi sekä muut Lapin matkailukohteet sekä Helsinki. Lomamatkailijoiden keskiviipymä oli edellistalven tapaan 4 yötä ja yli puolet matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa.
Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 huhtikuuhun mennessä STF-merkin on saavuttanut 506 yritystä ja 11 matkailualuetta.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän.
Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 huhtikuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 10 500 matkailutuotetta yli 2 900 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Lentovarauksia on kesän huippusesongille (kesä-elokuu) 2025 tehty 8 prosenttia edellisvuotta enemmän. Varausmäärät jäävät kuitenkin 12 prosenttia vähäisemmiksi kuin vuonna 2019. Eniten lentovarauksia Suomeen on kesäksi tehty Saksasta, Isosta-Britanniasta sekä Yhdysvalloista.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle Oxford Economicsin ennusteen mukaan kuluvan vuoden aikana.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.