Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.

Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 9 prosenttia tammi-lokakuussa 2024

Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-lokakuussa jotakuinkin edellisvuoden tasolla (-2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna 9 prosenttia. Kotimaiset yöpymiset puolestaan vähenivät 5 prosenttia.

Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-lokakuussa Lapin (+15 %), Helsingin (+13 %) ja rannikko-saariston (+4 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 9 % edellisvuodesta. Lokakuussa ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi viime vuodesta kaikilla suuralueilla. Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli tammi-lokakuussa Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista.

Suomen osuus pohjoismaisista yöpymisistä tammi-elokuussa 2024 oli 10 %.

2024_12 Pulssi Rudolf.PNG

Kuva: Tammi-lokakuun 2024 tiedot. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.

Matkailusta 3 miljardin euron vientitulot tammi-lokakuussa 2024

Matkailu toi Suomen talouteen 3,0 miljardin euroa vientituloja tammi-lokakuussa 2024. Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.

2024_12 Pulssi Matkailijamittari.PNG

Kuva: Tammi-lokakuun 2024 tiedot, Matkailijamittari Power BI -raportti.

Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 joulukuussa STF-ohjelmassa on mukana lähes 1430 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut liki 500 yritystä ja 11 matkailualuetta. Merkin saavuttaneiden yritysten määrä on kasvanut runsaat 50 % vuoden 2023 joulukuusta ja destinaatioiden määrä yli kaksinkertaistunut.

Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla

Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on ollut vuositasolla jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen tammi-syyskuussa 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta noin viidenneksen (+18 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.

Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle

Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Joulukuussa 2024 Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 9 600 matkailutuotetta yli 2 700 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Sekä tuotteiden että niitä julkaisseiden yritysten määrä on kasvanut noin neljänneksellä edellisvuoden 2023 joulukuusta.

Lähes viidennes (17 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.

Talven lentovarauksissa kasvua 

Ulkomaisten lentovarausten määrä talvelle 2024-2025 on kasvussa. Talveksi (joulu-helmikuu) varauksia on tehty liki neljännes edellisvuotta enemmän (+42 % vs. 2019). Matkailun kasvua viime vuoteen verrattuna on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa suurimmista markkinoista Saksasta, Britanniasta, Yhdysvalloista ja Sveitsistä.

2024_11 Forward Keys Pulssi.PNG

Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.

Tulevat päivitykset

  • Tammikuu 2025

Kuukausiraportti

Visit Finland kokoaa kuukausittain raportin tärkeimpien matkailun mittarien kehityksestä. 

Syyskuu 2024

Vuosiraportti

2023

Tiesitkö, että

  • Gini-kerroin on mittari, joka kuvaa matkailun ympärivuotisuutta rekisteröityjen yöpymisten osalta. Sen arvo on välillä 0-1. Mitä lähempänä nollaa luku on, sitä tasaisemmin yöpymiset ovat jakautuneet eri kuukausille. Koko Suomen gini-kerroin vuonna 2023 oli 0,12, mikä on oikein hyvä tulos ja kehittynyt positiiviseen suuntaan. Heinäkuu on erityisesti kotimaanmatkailun ansiosta suosituin yksittäinen matkailukuukausi.
  • Ulkomaisen matkailijan hiilijalanjälki päivää kohden on keskimäärin 44 kg co2, kun keskivertosuomalaisen päiväkohtainen hiilijalanjälki vuonna 2019 oli 28 kg co2. Suurin osa matkailijan hiilijalanjäljestä syntyy meno-paluumatkasta Suomeen.
  • Tyypillisin ulkomaisen matkailijan viipymä Suomessa on 4 yötä. Pidempi viipymä pienentää päiväkohtaista hiilijalanjälkeä, tuo vientituloja ja työllisyyttä matkakohteeseen.
  • Kestävän matkailun STF-ohjelmassa mukana olevista, kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes kaikki toteuttavat aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviä toimia, kuten ilmoittaa asiakkaille palveluiden hiilijalanjäljet ja kompensoi hiilijalanjälkeä luotettavasti.

Lue lisää: Matkailijamittari ja Kestävän matkailun tila 2023 -raportit.

Hyödyllisiä linkkejä

Visit Finlandin ajankohtaiset

Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.