Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-lokakuussa jotakuinkin edellisvuoden tasolla (-2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna 9 prosenttia. Kotimaiset yöpymiset puolestaan vähenivät 5 prosenttia.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-lokakuussa Lapin (+15 %), Helsingin (+13 %) ja rannikko-saariston (+4 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 9 % edellisvuodesta. Lokakuussa ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi viime vuodesta kaikilla suuralueilla. Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli tammi-lokakuussa Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista.
Suomen osuus pohjoismaisista yöpymisistä tammi-elokuussa 2024 oli 10 %.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,0 miljardin euroa vientituloja tammi-lokakuussa 2024. Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 joulukuussa STF-ohjelmassa on mukana lähes 1430 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut liki 500 yritystä ja 11 matkailualuetta. Merkin saavuttaneiden yritysten määrä on kasvanut runsaat 50 % vuoden 2023 joulukuusta ja destinaatioiden määrä yli kaksinkertaistunut.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on ollut vuositasolla jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen tammi-syyskuussa 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta noin viidenneksen (+18 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Joulukuussa 2024 Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 9 600 matkailutuotetta yli 2 700 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Sekä tuotteiden että niitä julkaisseiden yritysten määrä on kasvanut noin neljänneksellä edellisvuoden 2023 joulukuusta.
Lähes viidennes (17 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Ulkomaisten lentovarausten määrä talvelle 2024-2025 on kasvussa. Talveksi (joulu-helmikuu) varauksia on tehty liki neljännes edellisvuotta enemmän (+42 % vs. 2019). Matkailun kasvua viime vuoteen verrattuna on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa suurimmista markkinoista Saksasta, Britanniasta, Yhdysvalloista ja Sveitsistä.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.