Siirry sisältöön

STF-jatkovalmennus

Sustainable Travel Finland –jatkovalmennuksella syvennät kestävän matkailun osaamistasi

Sustainable Travel Finland -jatkovalmennus koostuu moduuleista. Voit tilata kaikki moduulit valmennussarjana, tai yksittäisiä moduuleja täsmävalmennuksina alueellesi. Yhden moduulin kesto on 2h etä- ja 3h lähivalmennuksena. 

    1. Vastuullisuusvelvoitteet & kestävyysraportointi
    2. Vastuulliset hankinnat ja arvoketjut
    3. Valtakunnalliset kestävän matkailun indikaattorit
    4. Turvallinen matkailu
    5. Inklusiivinen matkailu
    6. Ilmastonmuutos ja hiilijalanjälkilaskenta
    7. Matkailu ja luonnon monimuotoisuus
    8. Uudistava matkailu
    9. Kiertotalous
    10. Kestävä ruokamatkailu
    11. Vastuullinen tapahtuma
    12. Eettinen eläinmatkailu
    13. Vastuullisuusviestintä
    14. Kestävä tuotekehitys ja tarinallistaminen
    15. STF-polun klinikat 

1. Vastuullisuusvelvoitteet & kestävyysraportointi

Tiukentuva regulaatio velvoittaa yrityksiä vastuullisuustoimiin, ja vaatii toimista järjestelmällistä raportointia. Kestävyysraportointi on yhä tärkeämpi osa liiketoimintaa myös matkailualalla. Sen avulla yritykset voivat viestiä sidosryhmilleen – asiakkaille, sijoittajille, työntekijöille ja paikallisille yhteisöille – miten ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hallintotapoihin liittyviä asioita huomioidaan toiminnassa.

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistujana

  • Saat kattavan käsityksen kansainvälisistä, ja erityisesti EU:n kestävyysraportointivelvoitteista
  • Ymmärrät, miten kestävyysraportointivaatimukset velvoittavat matkailualaa
  • Opit, miten kestävyystavoitteet ja -raportointi voidaan liittää osaksi yrityksesi pitkän aikavälin strategiaa ja päätöksentekoa
  • Saat tietoa kestävyysraportoinnin tulevista trendeistä ja vaatimuksista, jotta voit ennakoivasti valmistautua muuttuvaan sääntelyyn ja markkinoiden odotuksiin

Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Juho Ikonen, Anu Ruusila

2. Vastuulliset hankinnat ja arvoketjut

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää arvoketjun, toimitusketjun ja elinkaaren peruskäsitteet ja opit käyttämään niitä oman yrityksen kehittämisessä.
  • ymmärtää, mitä vaikutuksia ympäristöön, talouteen ja sosiaaliseen tasa-arvoon yrityksen hankinnoilla on.
  • oppii kestävien hankintojen periaatteita ja osaa hyödyntää erilaisia tuotemerkintöjä ja sertifikaatteja hankintojen vastuullisuuden tukena.
  • oppii tunnistamaan, millaisilla toimenpiteillä voit vaikuttaa oman yrityksen hankintojen kestävyyteen.

Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila, Päivi Suutari

3. Valtakunnalliset kestävän matkailun indikaattorit

Tässä moduulissa käydään läpi tiedon merkitystä osana yrityksen päätöksentekoa, ja kuinka kestävän matkailun kansalliset indikaattorit yksinkertaistavat ja nopeuttavat matkailun vaikutusten arviointia, ja tuottavat ajallisesti oikeaa ja sopivaa, visuaalista tietoa päätöksentekoon ja suunnitteluun.

Valmennuksessa tutustutaan kansallisiin kestävän matkailun indikaattoreihin ja perehdytään indikaattoritiedon syöttämiseen onlinealustalla niiden indikaattoreiden osalta, jotka vaativat matkailuyrityksiltä toimenpiteitä.

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää miksi kestävän matkailun mittaaminen on tärkeää ja mitkä kansainväliset standardit ohjaavat mittarointia.
  • tuntee kestävän matkailun indikaattorijärjestelmän ja tulosten raportoinnin kanavat.
  • ymmärtää oman osansa kansallisessa datan keräämisessä ja kestävän matkailun kehityksen seurannassa.
  • saa eväitä oman toiminnan mittaamiseen ja vastuullisuusraportointiin.

Konkreettinen tulos: Osallistujat ymmärtävät matkailun kestävyyden mittaamisen taustat ja tarkoituksen sekä pystyvät osallistumaan itsenäisesti osana STF-ohjelmaa toteutettavaan tiedonkeruuseen onlinealustan kautta.

Valmentajat: Elina Levula, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Päivi Suutari

4. Turvallinen matkailu

Turvallisuus on noussut entistä merkittävämmäksi tekijäksi matkakohteita kehitettäessä ja valittaessa. Turvallisuus on osa matkailuyrityksen jokaista työpäivää: Se on konkreettista toimintaa ja tekoja, joiden kautta varmistetaan, että kaikki sujuu hyvin. Turvallisuuteen liittyvät niin asiakkaaseen, työntekijöihin, palveluun kuin toimintaympäristöön liittyvät seikat. Fyysisen turvallisuuden lisäksi matkailun turvallisuuteen liittyy psyykkinen turvallisuus, eli turvallisuuden tunne. Turvallisuuskokemus vaikuttaa matkailijan haluun käyttää palvelua, suositella palvelua tai matkustaa kohteeseen uudelleen. On siis tärkeää, että turvallisuus on osa matkailuyrityksen jokapäiväistä toimintaa!

Turvallisuus on osa matkailun laatutyötä, vastuullisuus alkaa minimivaatimustason ylittämisestä. Vastuullisuus on turvallisuuden huomioimista monipuolisesti. Turvallisuuspoikkeama on myös laatupoikkeama. Tämä valmennus tarjoaa matkailuyrityksille työkalut matkailupalveluiden turvallisuuden lakisääteisten velvoitteiden toteuttamiseen, ja kasvattaa osaamista vastuullisuuden toteuttamisesta turvallisuuden monilla eri osa-alueilla:

  • Asiakasturvallisuus
  • Ympäristöturvallisuus
  • Rikosturvallisuus
  • Tietoturvallisuus
  • Työturvallisuus
  • Terveysturvallisuus
  • Pelastusturvallisuus
  • Kiinteistö- ja toimintaturvallisuus

Konkreettinen tulos: Yrityksessä ymmärretään, kuinka huolehditaan matkailijoiden turvallisuuden tunteen toteutumisesta, henkilökunnan turvallisuusosaamisesta ja vastuiden tuntemisesta. On kartoitettu, kuuluuko yritys kuluttajaturvallisuuslain piiriin tai vaaditaanko yritykseltä turvallisuusasiakirja. Huolehditaan, onko tehty tarpeiden mukainen riski- ja toimintasuunnitelma tai vastaava poikkeustilanteiden toiminta- ja viestintäsuunnitelma turvallisen matkailun näkökulmasta.

Valmentajat: Anu Nylund, Helena Egan

5. Inklusiivinen matkailu

Inklusiivisen matkailun päämääränä on, että matkailuelämykset olisivat yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, uskonnosta, kulttuurista ja erityistarpeista huolimatta. Työyhteisöjen näkökulmasta monimuotoisuus ja inkluusio edistävät tarvittavien osaajien houkuttelua sekä luovat paremmat lähtökohdat myös moninaisten matkailijaryhmien huomioimiselle. Inklusiivisissa yrityksissä ja tiimeissä myös työntekijät ovat tyytyväisempiä ja motivoituneempia, mikä vahvistaa henkilöstön pysyvyyttä.

Tässä valmennuksessa huomioidaan inklusiivisuus matkailijoiden, työyhteisöjen ja markkinoiden sekä viestinnän näkökulmasta.

Tässä valmennuksessa

  • Käydään läpi tärkeimmät määritelmät ja käsitteet
    • DEI-käsitteet: monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja inklusiivisuus
    • Inklusiivisen matkailun kohderyhmät ja määritelmät
  • Inklusiivisuuden huomioiminen matkailupalveluiden tuotteistamisessa ja viestinnässä
  • Hyödynnetään Visit Finlandin Inklusiivinen matkailun opasta ja käytetään kohderyhmäjakoa:
    1. Vammaiset henkilöt ja esteettömyys
    2. Kulttuureihin, etnisyyteen ja uskontoihin liittyvät erityispiirteet
    3. LGBTQ+-matkailijat

Konkreettinen tulos: Osallistujat käyvät läpi joko alueen tai yrityksen palvelupolun inklusiivisen matkailijan/matkailijoiden näkökulmasta. Osallistujat tunnistavat palveluympäristön, palveluiden ja viestinnän mahdolliset kriittiset kohdat sekä saavat ohjausta kehittämissuunnitelman laatimiseen havaittujen parannustarpeiden pohjalta. Suunnitelmaa voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa.

Valmentajat: Anu Nylund, Päivi Suutari

6. Ilmastonmuutos ja hiilijalanjälkilaskenta

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää, mistä ilmastonmuutos johtuu, mitkä ovat globaalit trendit ilmastonmuutoksen näkökulmasta ja miten ilmastonmuutoksen hidastamiseen vaikutetaan globaalilla, kansallisella, yrityksen ja henkilökohtaisella tasolla.
  • tutustuu ilmastonmuutoksen terminologiaan ja käsitteisiin
  • ymmärtää, miksi ilmastonmuutokseen sopeutuminen on oleellista.
  • ymmärtää mistä oman yritystoiminnan kasvihuonepäästöt muodostuvat, miten niitä voi pienentää ja miten tarjota asiakkaille mahdollisuuksia vaikuttaa ja tehdä hyvää.
  • saa yrityksen hiilijalanjälkilaskennan tiedonkeruun käyntiin.
  • tuntee tärkeimmät matkailualaa koskevat ilmastonmuutoksen hillintäkeinot ja matkailuyritysten päästövähennystoimenpiteet.

Konkreettinen tulos: Osallistujat ohjataan ottamaan käyttöön matkailualan hiilijalanjälkilaskuri Hiilikuri ja tekemään suunnitelma päästöjen pienentämiseen, kompensointiin ja näistä toimenpiteistä viestimiseen. Suunnitelmaa voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa ja sertifikaattien hakemuksissa (myös päivitetyissä versioissa).

Valmennuksen voi myös jakaa kahteen osaan, ja käydä läpi ilmastonmuutosta ja hiilijalanjäljen laskentaa eri kerroilla.

Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila

7. Matkailu ja luonnon monimuotoisuus 

Luonto on Suomen matkailun kiistaton vetovoimatekijä. Matkailussa korostuvat erityisesti ns. kulttuuriset ekosysteemipalvelut, joihin kuuluvat mm. luonnon maisema-, virkistys- ja elämysarvot. Näiden merkitys on Suomen matkailussa tärkeä – esimerkkeinä retkeily ja luontoliikunta, villieläinten tarkkailu sekä mökkeily.

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistujana

  • Ymmärrät matkailutoiminnan olennaiset vaikutukset ympäristöön ja luontokadon olennaiset vaikutukset matkailualaan.
  • Hahmotat matkailutoimijoiden mahdollisuudet kehittää positiivisia luontovaikutuksia.
  • Tutustut luontokadon ajureihin, luonnon monimuotoisuuteen liittyvään terminologiaan ja elonkirjoon linkittyviin Kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä luontokädenjäljen käsitteeseen.
  • Saat konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia tekoja matkailuyritykset ovat tehneet luonnon monimuotoisuuden eli biodiversiteetin hyväksi.

Valmentajat: Helena Egan, Anu Ruusila, Anu Nylund, Elina Levula

8. Uudistava matkailu

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää uudistavan matkailun käsitteen ja kuinka se eroaa kestävästä matkailusta.
  • tutustuu uudistavan matkailun suositeltuihin toimenpiteisiin osana ilmastotoimenpiteitä.
  • perehtyy uudistavan matkailun periaatteisiin ja osaa soveltaa niitä oman yrityksensä toimintaan.

Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Anu Ruusila

9. Kiertotalous

  • Osallistuja saa kokonaisvaltaisen ymmärryksen kiertotaloudesta globaalilta tasolta paikalliselle tasolle.
  • Osallistuja ymmärtää kiertotalouden merkityksen osana yrityksen vastuullista toimintaa.
  • Osallistuja saa vinkkejä miten omassa toiminnassa voi tehdä valintoja kiertotalouden näkökulmasta (energiatehokkuus, päästöjen vähentäminen, materian kierto, materia- ja resurssiviisaus).
  • Tutustutaan kiertotalouden innovaatioihin ja ideoidaan yhdessä uusia.

Konkreettinen tulos: Osallistujat tekevät valmennuksen aikana tai sen jälkeen saatujen ohjeiden mukaan yrityksen tarpeisiin kiertotalouden muistilistan ja ohjeistuksen, jota voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa.

Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila

10. Kestävä ruokamatkailu

  • Hyödynnetään Visit Finlandin ”Kestävä ruokamatkailu” - opasta
  • Osallistujat ymmärtävät monipuolisesti mistä kestävä ruokamatkailupalvelu rakentuu.
  • Määritellään vastuullisia valintoja ruokamatkailupalveluissa ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja eettinen kestävyys sekä turvallisuus huomioiden.
  • Kirkastetaan määritelmiä ja kriteereitä niin globaalilla kuin kansallisellakin tasolla.

Konkreettinen tulos: osallistujat houkutellaan tuotteistamaan yhdessä uusia tai päivitettyjä, innovatiivisia ruokamatkailupalveluita valmennuksen aikana tulleita sisältöjä hyödyntäen. Ehdotuksena ”kokkisota” – työpaja ryhmissä.

Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Anu Ruusila

11. Vastuullinen tapahtuma

Valmennuksesta saa käytännönläheisiä työkaluja sekä pienempien kotimaisten tilaisuuksien että kansainvälisten konferenssien vastuulliseen järjestämiseen. Valmennusmateriaalit käsittelevät vastuullisuutta tapahtuman koko elinkaaren ajalta: aina tapahtuman alustavasta suunnittelusta ja tapahtumapaikan valinnasta tarjoilujen, somisteiden, esteettömyyden ja saavutettavuuden kautta jälkiarviointiin ja viestintään.

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää merkittävimmät valinnat, jotka vaikuttavat vastuullisen tapahtuman toteutumiseen,
  • ymmärtää inklusiivisuuden ja paikallisuuden tapahtumasisällön vetovoimatekijänä,
  • ymmärtää vastuullisuusviestinnän merkityksen osana onnistunutta tapahtumaa ja
  • oppii hyödyntämään vastuullisuuden ja kestävän matkailun tarjoamat erottautumis- ja kasvumahdollisuudet.

Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Anu Ruusila

12. Eettinen eläinmatkailu

  • Käydään läpi eläinten käyttö matkailun vetovoimatekijänä eri näkökulmista niin, että osallistujille muodostuu monipuolinen ymmärrys tämän ajan asiakkaista ja heidän tavastaan suhtautua eläinten käyttöön matkailussa.
  • Sisällöt ovat yleissivistävää oppimista myös osallistujille, vaikka omassa yrityksessä ei ole eläimiä käytössä. Tietoja ja vinkkejä meiltä ja muualta.
  • Määritellään mitä on eläinten käyttö matkailussa, eettisyys ja asiakasymmärrys

Konkreettinen tulos: osallistujat oppivat käyttämään empatiakarttaa apuna erilaisten asiakasprofiilien luomisessa. Huomioidaan erilaiset taustoitukset eläinmatkailupalveluja ostavien ja käyttävien asiakkaiden osalta, huomioidaan erilaiset arvot ja luodaan konkreettisia asiakasprofiileja.

Valmentajat: Hanna Liappis, Anu Nylund

13. Vastuullisuusviestintä

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • osaa viestiä vastuullisuudesta vaikuttavasti niin, että markkinointi on faktapohjaista, täsmällistä ja avointa, ja ettei viherpesuun sorruta vahingossakaan.
  • ymmärtää vastuullisuusviestinnän merkityksen osana yrityksen liiketoimintaa.
  • oppii hyödyntämään vastuullisuuden ja kestävän matkailun tarjoamat erottautumis- ja kasvumahdollisuudet.

Valmentajat: Anu Ruusila, Anu Nylund, Helena Egan, Hanna Liappis, Juho Ikonen, Päivi Suutari 

14. Kestävä tuotekehitys ja tarinallistaminen

Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • ymmärtää kestävän tuotekehityksen keskeiset käsitteet ja ilmiöt.
  • tunnistaa vastuullisen matkailukokemuksen ainesosat ja hahmottaa, mistä kestävä palveluketju muodostuu.
  • tutustuu ainakin yhteen palvelumuotoilun menetelmään ja soveltaa sitä käytännössä.
  • ymmärtää tarinallistamisen merkityksen ja sen, mistä hyvä tarina koostuu.
  • pääsee kokeilemaan erilaisia tarinallistamisen keinoja ja näkökulmia.
  • osaa hyödyntää tarinallistamisen menetelmiä oma yrityksensä viestinnässä.

Valmentajat: Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila, Päivi Suutari

15. STF-polun klinikat

Jatkovalmennuksen moduulien ohella valmentajilta voi tilata klinikoita STF-polun askeleista yritysryhmille. Klinikalla tarjotaan tukea esimerkiksi kehittämissuunnitelman laatimiseen (askel 6), vastuullisuusviestintään (askel 5) tai sertifiointiin (askel 3). Tehokkainta on, että yksi klinikkatapaaminen keskittyy yhteen STF-polun askeleeseen.

Euroopan unionin rahoittama

EU_disclaimer_kestavakasvu_FI black.png