Sustainable Travel Finland –jatkovalmennuksella syvennät kestävän matkailun osaamistasi
Sustainable Travel Finland -jatkovalmennus koostuu moduuleista. Voit tilata kaikki moduulit valmennussarjana, tai yksittäisiä moduuleja täsmävalmennuksina alueellesi. Yhden moduulin kesto on 2h etä- ja 3h lähivalmennuksena.
Tiukentuva regulaatio velvoittaa yrityksiä vastuullisuustoimiin, ja vaatii toimista järjestelmällistä raportointia. Kestävyysraportointi on yhä tärkeämpi osa liiketoimintaa myös matkailualalla. Sen avulla yritykset voivat viestiä sidosryhmilleen – asiakkaille, sijoittajille, työntekijöille ja paikallisille yhteisöille – miten ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja hallintotapoihin liittyviä asioita huomioidaan toiminnassa.
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistujana
Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Juho Ikonen, Anu Ruusila
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila, Päivi Suutari
Tässä moduulissa käydään läpi tiedon merkitystä osana yrityksen päätöksentekoa, ja kuinka kestävän matkailun kansalliset indikaattorit yksinkertaistavat ja nopeuttavat matkailun vaikutusten arviointia, ja tuottavat ajallisesti oikeaa ja sopivaa, visuaalista tietoa päätöksentekoon ja suunnitteluun.
Valmennuksessa tutustutaan kansallisiin kestävän matkailun indikaattoreihin ja perehdytään indikaattoritiedon syöttämiseen onlinealustalla niiden indikaattoreiden osalta, jotka vaativat matkailuyrityksiltä toimenpiteitä.
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Konkreettinen tulos: Osallistujat ymmärtävät matkailun kestävyyden mittaamisen taustat ja tarkoituksen sekä pystyvät osallistumaan itsenäisesti osana STF-ohjelmaa toteutettavaan tiedonkeruuseen onlinealustan kautta.
Valmentajat: Elina Levula, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Päivi Suutari
Turvallisuus on noussut entistä merkittävämmäksi tekijäksi matkakohteita kehitettäessä ja valittaessa. Turvallisuus on osa matkailuyrityksen jokaista työpäivää: Se on konkreettista toimintaa ja tekoja, joiden kautta varmistetaan, että kaikki sujuu hyvin. Turvallisuuteen liittyvät niin asiakkaaseen, työntekijöihin, palveluun kuin toimintaympäristöön liittyvät seikat. Fyysisen turvallisuuden lisäksi matkailun turvallisuuteen liittyy psyykkinen turvallisuus, eli turvallisuuden tunne. Turvallisuuskokemus vaikuttaa matkailijan haluun käyttää palvelua, suositella palvelua tai matkustaa kohteeseen uudelleen. On siis tärkeää, että turvallisuus on osa matkailuyrityksen jokapäiväistä toimintaa!
Turvallisuus on osa matkailun laatutyötä, vastuullisuus alkaa minimivaatimustason ylittämisestä. Vastuullisuus on turvallisuuden huomioimista monipuolisesti. Turvallisuuspoikkeama on myös laatupoikkeama. Tämä valmennus tarjoaa matkailuyrityksille työkalut matkailupalveluiden turvallisuuden lakisääteisten velvoitteiden toteuttamiseen, ja kasvattaa osaamista vastuullisuuden toteuttamisesta turvallisuuden monilla eri osa-alueilla:
Konkreettinen tulos: Yrityksessä ymmärretään, kuinka huolehditaan matkailijoiden turvallisuuden tunteen toteutumisesta, henkilökunnan turvallisuusosaamisesta ja vastuiden tuntemisesta. On kartoitettu, kuuluuko yritys kuluttajaturvallisuuslain piiriin tai vaaditaanko yritykseltä turvallisuusasiakirja. Huolehditaan, onko tehty tarpeiden mukainen riski- ja toimintasuunnitelma tai vastaava poikkeustilanteiden toiminta- ja viestintäsuunnitelma turvallisen matkailun näkökulmasta.
Valmentajat: Anu Nylund, Helena Egan
Inklusiivisen matkailun päämääränä on, että matkailuelämykset olisivat yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa iästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, uskonnosta, kulttuurista ja erityistarpeista huolimatta. Työyhteisöjen näkökulmasta monimuotoisuus ja inkluusio edistävät tarvittavien osaajien houkuttelua sekä luovat paremmat lähtökohdat myös moninaisten matkailijaryhmien huomioimiselle. Inklusiivisissa yrityksissä ja tiimeissä myös työntekijät ovat tyytyväisempiä ja motivoituneempia, mikä vahvistaa henkilöstön pysyvyyttä.
Tässä valmennuksessa huomioidaan inklusiivisuus matkailijoiden, työyhteisöjen ja markkinoiden sekä viestinnän näkökulmasta.
Tässä valmennuksessa
Konkreettinen tulos: Osallistujat käyvät läpi joko alueen tai yrityksen palvelupolun inklusiivisen matkailijan/matkailijoiden näkökulmasta. Osallistujat tunnistavat palveluympäristön, palveluiden ja viestinnän mahdolliset kriittiset kohdat sekä saavat ohjausta kehittämissuunnitelman laatimiseen havaittujen parannustarpeiden pohjalta. Suunnitelmaa voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa.
Valmentajat: Anu Nylund, Päivi Suutari
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Konkreettinen tulos: Osallistujat ohjataan ottamaan käyttöön matkailualan hiilijalanjälkilaskuri Hiilikuri ja tekemään suunnitelma päästöjen pienentämiseen, kompensointiin ja näistä toimenpiteistä viestimiseen. Suunnitelmaa voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa ja sertifikaattien hakemuksissa (myös päivitetyissä versioissa).
Valmennuksen voi myös jakaa kahteen osaan, ja käydä läpi ilmastonmuutosta ja hiilijalanjäljen laskentaa eri kerroilla.
Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila
Luonto on Suomen matkailun kiistaton vetovoimatekijä. Matkailussa korostuvat erityisesti ns. kulttuuriset ekosysteemipalvelut, joihin kuuluvat mm. luonnon maisema-, virkistys- ja elämysarvot. Näiden merkitys on Suomen matkailussa tärkeä – esimerkkeinä retkeily ja luontoliikunta, villieläinten tarkkailu sekä mökkeily.
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistujana
Valmentajat: Helena Egan, Anu Ruusila, Anu Nylund, Elina Levula
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Anu Ruusila
Konkreettinen tulos: Osallistujat tekevät valmennuksen aikana tai sen jälkeen saatujen ohjeiden mukaan yrityksen tarpeisiin kiertotalouden muistilistan ja ohjeistuksen, jota voi hyödyntää STF-ohjelman kestävän matkailun kehittämissuunnitelmassa.
Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila
Konkreettinen tulos: osallistujat houkutellaan tuotteistamaan yhdessä uusia tai päivitettyjä, innovatiivisia ruokamatkailupalveluita valmennuksen aikana tulleita sisältöjä hyödyntäen. Ehdotuksena ”kokkisota” – työpaja ryhmissä.
Valmentajat: Elina Levula, Hanna Liappis, Kaisa Merilahti, Anu Nylund, Anu Ruusila
Valmennuksesta saa käytännönläheisiä työkaluja sekä pienempien kotimaisten tilaisuuksien että kansainvälisten konferenssien vastuulliseen järjestämiseen. Valmennusmateriaalit käsittelevät vastuullisuutta tapahtuman koko elinkaaren ajalta: aina tapahtuman alustavasta suunnittelusta ja tapahtumapaikan valinnasta tarjoilujen, somisteiden, esteettömyyden ja saavutettavuuden kautta jälkiarviointiin ja viestintään.
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Valmentajat: Elina Levula, Anu Nylund, Anu Ruusila
Konkreettinen tulos: osallistujat oppivat käyttämään empatiakarttaa apuna erilaisten asiakasprofiilien luomisessa. Huomioidaan erilaiset taustoitukset eläinmatkailupalveluja ostavien ja käyttävien asiakkaiden osalta, huomioidaan erilaiset arvot ja luodaan konkreettisia asiakasprofiileja.
Valmentajat: Hanna Liappis, Anu Nylund
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Valmentajat: Anu Ruusila, Anu Nylund, Helena Egan, Hanna Liappis, Juho Ikonen, Päivi Suutari
Valmennuksen tavoitteena on, että osallistuja
Valmentajat: Anu Nylund, Kaisa Merilahti, Jonna Pitkänen, Anu Ruusila, Päivi Suutari
Jatkovalmennuksen moduulien ohella valmentajilta voi tilata klinikoita STF-polun askeleista yritysryhmille. Klinikalla tarjotaan tukea esimerkiksi kehittämissuunnitelman laatimiseen (askel 6), vastuullisuusviestintään (askel 5) tai sertifiointiin (askel 3). Tehokkainta on, että yksi klinikkatapaaminen keskittyy yhteen STF-polun askeleeseen.
Euroopan unionin rahoittama