Alueorganisaatioille ja yrityksille
Hakeeko alueesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Toteuta Visit Finlandin Matkailuyritysten kansainvälistymisoppaan mukainen valmennuspolku ja varmista, että mukaan lähtevien yritysten valmiudet ovat kunnossa.
Alkukartoituksella varmistetaan, että osallistuvilla yrityksillä on edellytykset ja valmiudet lähteä kansainvälisille markkinoille. Onnistuneen kansainvälistymisen edellytyksenä on myös, että alueellasi ja osallistujilla on yhteinen tahtotila ja tavoitteet. Valmennusohjelma räätälöidään yhteistyössä tilaajan kanssa alkukartoituksen perusteella seuraavista moduleista.
Perehdymme kansainvälistymisen askelmerkkeihin ja kansainvälistymisstrategiaan. Valmennuksen päätteeksi osallistuja tunnistaa kansainvälistymisen vaiheet ja ymmärtää miten valmennuspolku tukee kansainvälistymistä. Päivään sisältyy harjoituksia ja kotitehtävä.
Perehdymme erilaisiin tietolähteisiin, tutkimuksiin ja tilastoihin sekä ajankohtaisiin trendeihin ja ilmiöihin. Päivän aikana pohditaan miten ne vaikuttavat omaan toimintaan. Täydennetään kotitehtävän antoa sisällyttäen päivän anti siihen.
Perehdymme matkailualan asiakkaisiin ja opitaan tunnistamaan erilaiset kohderyhmät ja luomaan ostajapersoonia. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet luoda ostajapersoonia ja yritys ymmärtää niiden merkityksen liiketoiminnalle. Valmennuksessa hyödynnetään Visit Finlandin segmentointimallia ja täydennetään segmenttejä omilla havainnoilla.
Valmennuksessa perehdytään kansainvälisen matkailijan ostopolkuihin ja opetellaan tunnistamaan asiakkaan kohtaamispisteet sekä omat ja eri ostajapersoonien toiminta ostopolulla. Päivään sisältyy runsaasti esimerkkejä ja kotitehtävä.
Tutustumme erilaisiin yhteistyömuotoihin matkailualalla ja opimme arvioimaan yhteistyön ja verkostojen merkitystä matkailuliiketoiminnassa. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet laatia verkostokartta- ja suunnitelma, jotka auttavat tehostamaan yhteistyötä ja verkostoitumaan monitasoisesti.
Opimme ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat markkina-aluevalintoihin ja millaisia asiakkaita, tuotetyyppejä ja jakelukanavia eri markkinoilla on. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet valita potentiaaliset markkina-alueet ja hankkia tietoa markkinavalintojen tueksi.
Perehdymme kansainvälisillä markkinoilla toimiviin tuotteisiin asiakkaan ostopolun eri vaiheissa, eri kanavissa ja eri sesonkeina. Perehdymme myös tuotteen monistamiseen, paketointiin sekä erilaisiin tuotekortteihin. Lopuksi käymme läpi tuotestrategian tarkoituksen ja merkityksen.
Tutustumme erilaisiin myynninedistämistoimenpiteisiin ja opimme arvioimaan potentiaalisia toimenpiteitä ja niihin vaadittavia resursseja. Opettelemme määrittelemään myyntiargumentit ja laatimaan hissipuheen. Koulutuspäivän päätteeksi osallistujalla on valmiudet tunnistaa omat valmiudet markkinoille siirtymiseen.
Perehdymme matkailun digitaaliseen toimintaympäristöön ja resurssivaatimuksiin. Päivän ohjelmaan kuuluu matkailun kansainvälisen digitaalisen jakelun ja jakelukanavakartan periaatteisiin perehtyminen, digitaalisiin myyntikanaviin tutustuminen ja digitaalisen jakelun erityiskysymyksien läpikäynti.
Kilpailuetu voi koostua kymmenistä eri asioista kuten prosessien toimivuudesta tai brändistä. Opettelemme tunnistamaan oman kilpailuedun ja analysoimaan sen vaikutusta yrityksen toimintaan. Kilpailuedun määrittely auttaa asemoitumaan markkinoilla ja terästää yrityksen kilpailukykyä ja auttaa pääsemään tavoitteisiin.
Perehdymme suunnitelmalliseen hinnoitteluun ja oman hinnoittelustrategian määrittelyyn. Lisäksi käymme läpi erilaisia hinnoittelukeinoja. Pohdimme myös miten hinnoittelustrategia ja hinnoittelukeinot parantavat kilpailukykyä, tasaavat sesonkeja ja parantavat katetta.
Perehdymme kansainvälistymisen kustannuksiin ja rahoitustarpeisiin. Käymme läpi rahoitusohjelmia, rahoituksen hakemista ja rahoituksen saamiseen vaikuttavia tekijöitä. Perehdymme myös kansainvälistymisen riskeihin ja niihin varautumiseen.
Valmennuksen toteuttaa Nice Group Consulting Oy yhteistyössä NordicMarketing Finland Oy:n ja Ellare Oy:n asiantuntijoiden kanssa. Valmentajina toimivat Pirjo Räsänen, Kirsi Mikkola, Suvi Ahola, Tiina Kattilamäki, Greta Tanskanen ja Jan Badur.
Tarkemmat päiväkohtaiset sisällöt ja aikataulut tehdään tilauksen yhteydessä.