Siirry sisältöön
Blogi 01.11.2023

Seikkailuja ja oivalluksia: 10 matkailutrendiä Japanista

Edustin syyskuussa Visit Finlandin PR-tiimiä ATTA:n vuotuisessa Adventure Travel World Summit -tapahtumassa, mikä järjestettiin tänä vuonna Japanin Hokkaidossa. ATTA on maailman suurin seikkailu- ja luontomatkailualan yhteisö. Työmatka oli täynnä seikkailuja, inspiroivia kohtaamisia ja se herätti uusia ajatuksia kestävästä matkailusta.
Kirjoittaja
Eevakaisa Mölsä

PR & Media Manager
eevakaisa.molsa (at) businessfinland.fi

Innokkaana joogaajana odotan meditaatiota buddhalaisessa temppelissä Sapporo-kaupungin laitamilla. Kaljupäinen, ujonoloinen nuori opettaja mainitsee, että jos ajatuksemme harhailevat, voimme pyytää häntä käyttämään keppiä. En nosta kättäni kertaakaan tunnin aikana, mutta kuulen kepin koskettavan usein kanssajoogajien selkiä. Mietin, kuinka erikoinen kokemus meditaatio on. Vaihtoehtona lyhyelle kulttuuriaktiviteetille virallisten tapaamisten ja luentojen lomassa olisi ollut teeseremonia, karatetunti, kaupunkikierros pyörillä, valokuvausta ja kalligrafiaan tutustumista. Päätän, että ensi kerralla valitsen jotain rentouttavampaa.

Japanissa järjestetty ATTA:n Adventure Travel World Summit on monipuolisin työmatka, jonka olen kokenut viisivuotisen työurani aikana Visit Finlandilla. Ensimmäisenä päivänä herätyskello soi kuudelta, edessä on seikkailupäivä Hokkaidon maaseudulla. Ryhmääni kuuluu matkanjärjestäjiä ja toimittajia ympäri maailman. Pyöräilemme Shikotsu-Toyan kansallispuistossa ja lounastamme tulivuoren purkauksesta syntyneen järven rannalla. Tokyakon kylästä löydämme hiljattain avatun kahvila-hostellin, jonka ylpeydenaihe on suomalainen sauna. Tämäpäs sattui, suomalainen sauna todellakin trendaa Japanissa!

Avajaisseremonia järjestetään mäkihyppystadionilla, josta avautuu huimat näkymät Sapporon kaupunkiin. Lavalla perinteisiä Taiko-rumpuja soittava ryhmä antaa kaikkensa massiivista O-daiko -rumpua mäiskivän miehen kanssa. Vauhti, ilo ja voima tuntuvat katsomossa asti – taputan muiden mukana läpimärkänä trooppisessa sateessa. 

ATTA:n puheenvuoroissa korostetaan, että matkailu jatkaa kasvuaan moninaisista, globaaleista haasteista huolimatta. Ihmiset etsivät uusista maisemista ja kulttuureista itseään, lisää merkitystä ja hyvinvointia. Ilmapiiri ATTA:n tapahtumassa on toiveikas ja välitön. Tämän vuoden teemaksi on valittu japanilainen Chōwa, mikä tarkoittaa harmoniaa. ATTA:n arvojen pohjaisesti massaturismin ja ilmastonmuutoksen haasteisiin pyritään löytämään ratkaisu kestävästä seikkailu- ja luontomatkailusta, mikä edistää paikallisen yhteisön, luonnon, matkailijoiden hyvinvointia sekä suvaitsevaisuutta. Laatu korvaa määrän. Seikkailijat jättävät yleensä enemmän rahaa kohteeseen kuin pakettimatkalle osallistuvat.

Pienten tekojen merkitys nousee puheenvuoroissa. Uudistavassa matkailussa (regenerative travel) kurkotetaan kohti entistä syvempää harmoniaa matkailijan, paikallisen yhteisön ja luonnon kesken. Tapahtuman runollisimmasta esiintymisestä vastaa luontoparantaja-taiteilija-holistisen koulukunnan edustaja, Pupak Haghigni, joka esiintyy vihreässä pellavamekossaan ilman kenkiä. Haghignin mukaan, kun matkailijat voivat toimia eläinkunnan pölyttäjien tavoin monipuolistaen paikallista luontoa. Suomessa esimerkkinä löytyy hyönteishotellit, joiden rakentamiseen matkailijoilla on mahdollisuus osallistua.

Suurin osa toimittajista on Pohjois-Amerikasta. Tapaamisten buukkaus onnistui näppärästi jo ennen matkalle lähtöä ATTA:n oman applikaation kautta. Kohtaamisia syntyy spontaanisti Visit Finlandin ständillä sekä speed dating -iltapäivässä. Tapaamiset aloitetaan käyntikorttien vaihtamisella, ojennan omani japanilaisittain kahdella kädellä. Olen tuunannut käyntikorttini maistuviksi; mustikkasuklaalevyjen takaa löytyy yhteystietoni. Vastaanotto on ihastunut kertoessani meidän suomalaisten innosta poimia marjoja. Tästä on helppo siirtyä jokaisen oikeuksiin ja ruokolahtelaisen Ilma Lindgrenin tarinaan. Sinnikäs Ilma taisteli 1900-luvun alussa maanomistajia vastaan oikeudestaan poimia puolukkaa ja varmisti meille ja ulkomaalaisille vierailemme oikeuden vaeltaa luonnossa sekä nauttia sen antimista. Myös yhteisölliset aloitteet (community based initiatives), kestävät erikoismajoitukset, off-beaten-path -kokemukset luonnossa, hiihtovaellukset, saunominen ja Sustainable Travel Finland -sertifioidut kokemukset nousevat esiin keskusteluissa median kanssa.

Neljä päivää kestävä Adventure Travel World Summit on elämyksellinen ja rento tapahtuma, josta moni kertoo lähtevänsä kotiin mukanaan kosolti uusia kontakteja, ajatuksia, oppeja ja myyntidiilejä. Niin minäkin, arigato Japani!


10 matkailutrendiä Japanista:

  1. Matkailuala on jatkuvassa kasvussa. On arvioitu, että tänä vuonna maailmanlaajuinen matkustus palaa vuoden 2019 lukemiin. Tärkeintä on varmistaa, että matkailu hyödyttää aina paikallista yhteisöä ja luonnon elinvoimaisuus säilyy. Joissakin kansainvälisissä massaturismipaikoissa on asetettu säädöksiä ihmismäärille. 
  2. Pimeän ajan matkailu eli aito pimeyden kokeminen ilman valosaastetta on monelle uusi kokemus. Suomessa on runsaasti hyödyntämätöntä potentiaalia tuotekehityksen osalta. Pimeyden ympärille voisi rakentaa mieleenpainuvia kokemuksia ja luoda siitä Suomelle seikkailullinen, outdoor-henkinen tai rauhoittava bucket list -kokemus.
  3. Merkityksellinen matkailu korostuu entisestään ja se löytyy useimmiten luonnosta. Luontomatkailu on maailmanlaajuisesti matkailijoiden tärkein prioriteetti, sillä se vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Matkailun elpyessä yritykset panostavat entistä enemmän innovatiivisiin luontoaktiviteetteihin.  Myös itsensä kehittäminen ja uuden oppiminen on tärkeää.
  4. Ilmaston lämpeneminen pakottaa matkailijoita miettimään minne ja milloin he matkustavat. Toisaalta osa matkustajista on entistä ilmastotietoisempia ja he etsivät uusia tapoja laskea hiilijalanjälkeään. Osa freelancer-toimittajista ilmaisi halustaan olla kohteessa pidempään, mikäli kyseessä on kaukolento. Matkailta voi syntyä useita artikkeleja, joten ole kekseliäs juttuideoiden kanssa.
  5. Laatuun kannattaa satsata. Seikkailijamatkailijat käyttävät kohteessa enemmän rahaa kuin pakettimatkalaiset. On hyvä muistaa, että matkustajat, jotka matkustavat pidempään ja viipyvät paikallisessa yhteisössä pienellä budjetilla, ovat myös tärkeä kohderyhmä. Heille tulisi olla myös tarjontaa.
  6. Matkailuala voi tarjota mahdollisuuksia myös heille, jotka ovat kohdanneet elämässään isoja haasteita. Yritysten monimuotoisuus ja erilaiset tarinat ovat rikkaus myös matkailijoille. Esimerkkinä Invisible Cities ja SASANE Sisterhood Trekking & Travel.
  7. Matkailijat ovat pölyttäjiä.  Anna vieraillesi mahdollisuus olla mukana luonnon monimuotoistamisessa. Käsin ja jaloin tehtävät ”pölytykset” ovat usein pieniä, mutta niiden vaikutus kumuloituu mitä enemmän niitä on. Suomessa on jo matkailuyrityksiä, jotka tarjoavat esimerkiksi hyönteishotellien rakentamista. 
  8. Hyvinvointimatkailu kiinnostaa. Mitä erikoisempaa, sen parempi. Naurujooga, joogaa koiranpentujen kanssa, metsäkylpy, chakrasessiot, hedelmien poiminta ovat nyt nosteessa. Myös hyvinvointileirit kiinnostavat, kuten sienten poiminta ja villiyrtit. Suomesta löytyy tähän jo monia vaihtoehtoja, kuten porojooga, sieniretket ja metsäkylvyt. 
  9. Inklusiiviselle matkailulle on kysyntää. Tiedätkö, mikä erottaa liikuntaesteisen ihmisen muista vähemmistöryhmistä? Tähän ryhmään voi joutua meistä kuka tahansa. Myös liikuntaesteisille ihmisille täytyy olla mahdollisuuksia matkustaa ja seikkailla, joten yritysten ja alueiden vastuulla on kehittää olemassa olevaa infraa ja palveluita esteettömiksi.
  10. Tekoälyä kannattaa hyödyntää järkevästi. Erityisesti Whatsapp on kätevä tapa yrityksille kommunikoida vieraiden kanssa. Toisaalta media pohti tekoälyn käyttöä ja miten se vaikuttaa heidän työllistymiseensä ja tekstien luotettavuuteen. Mukaansatempaavaa ja rehellistä matka-artikkelia on kuitenkin vaikea kirjoittaa ilman, että tutustuu itse kohteeseen.  

Lähteet: ATTA:n luennot, workshopit ja keskustelut Japanissa syyskuussa 2023 sekä adventure travel trends.