ATTA:n vuosittaiseen Adventure Travel World Summit -päätapahtumaan Japanin Hokkaidossa osallistui 800 ihmistä yli 60 maasta: matkanjärjestäjiä, luonto-oppaita, alue- ja maaorganisaatioita, varustemyyjiä sekä matkailumediaa, joka muodostaa ATTA-yhteisön. ATTA on intohimoisesti omistautunut tarjoamaan yhteisönsä jäsenille mahdollisuuden suojella upeaa luontoa ja kiehtovaa kulttuuriperintöä ympäri maailman seikkailumatkailun voimalla. Samalla syntyy taloudellista vaurautta sekä ATTA- että paikallisyhteisöille.
– Meidän tehtävämme on näyttää, miten matkailu tehdään oikein. Massaturismin sijaan, voimme näyttää miten seikkailumatkailu arvostaa paikallisia yhteisöjä, ATTA:n toimitusjohtaja Shannon Stowell sanoi aloituspuheenvuorossaan.
Suomalainen kestävä matkailu näkyi ja tuntui vahvasti tapahtumassa, kun Visit Oulu, Ruka-Kuusamo ja Seikkailuapinat veivät eteenpäin suomalaista kestävän matkailun sanomaa. Visit Finlandin puolelta edustusta oli kestävän matkailun seminaareissa, myyntitapaamisissa ja mediatapaamissa. Ensimmäistä kertaa tapahtumaan osallistunut, Visit Finlandin kehitysjohtaja, Kati Paasi kertoo, että Visit Finland syventää entisestään yhteistyötä ATTA:n kanssa.
– ATTA:n kautta saavutetut kohderyhmät vastaavat erinomaisesti usean matkailualueen ja yritysten tarjoaman tuotteen sekä tavoittelemiemme segmenttien kanssa. Kun kysyntä kohtaa tarjonnan, syntyy kauppaa. Tavoittelemme kestävää kasvua, ja ATTA:n yhteisö on yksi tapa saavuttaa sitä, Paasi kertoo.
ATTA:n tapahtumaan toista kertaa osallistunut Ruka-Kuusamon markkinointipäällikkö Tessa Suopanki komppaa Paasia.
– Summittiin osallistui maailman huippuluontokohteet ja oli hienoa huomata, että olemme kilpailukykyisiä tässä joukossa ja kiinnostus Suomea kohtaan on kova. Oli mahtavaa nähdä, kuinka vahva maakuva Suomella on yhteisössä ja huomata, että sulanmaan aika sesonkina kiinnosti lähes kaikkia, Suopanki sanoo.
Neljän päivän tapahtuma oli myyntitilaisuuksien lisäksi mahdollisuus kuunnella luentoja, osallistua workshoppeihin ja verkostoitumistapahtumiin. Moni kokee, että sai inspiraatiota ja oppia seikkailullisen matkailutarjontansa kehittämiseen. Suopangille viikon paras anti oli tapaamiset matkanjärjestäjien ja median kanssa.
– Moni oli yllättynyt, kuinka monipuolinen tarjontamme on. Erityisesti sauna- ja poronhoitokulttuuri kiinnosti ulkoilma-aktiviteettien lisäksi. Tuotteemme ovat maailman kärkiluokkaa, mutta tuotekuvauksissa ja markkinoinnissa on vielä tekemistä, Suopanki pohtii.
– Mieleenpainuvin oli oppia pimeän matkailun eli aidon pimeyden kokemusten kiinnostavuudesta kansainvälisille matkailijoille. Suomella on tuotekehityksen saralla valtavasti vielä hyödyntämätöntä potentiaalia, Paasi jatkaa.
Visit Finland on ollut usean vuoden ajan ATTA:n jäsen, mutta yhteistyö tiivistyy, kun Seikkailuviikko (AdventureWeek) järjestetään ensi kesänä Suomessa. Japanissa lanseerattu viikko käsittää 20-henkisen ryhmän tutustumisen Visit Oulun ja Ruka-Kuusamon alueisiin.
– Suomella on ATTA-yhteisössä kestävän matkailun mallimaan maine. Saimme valtavat taputukset kun Suomen seikkailuviikko julkaistiin. Pääsemme esittelemään kaksi upeaa kohdetta sekä lukuisia kestävän matkailun tuotteita niin matkanjärjestäjille kuin medialle, Paasi iloitsee.
– Olemme erittäin innostuneita. Valmistelemme ohjelman eri kohderyhmille, jotta sisältö vakuuttaa varmasti monenlaiset seikkailijat. Ilahduttavaa on ollut nähdä, kuinka sitoutunut ATTA on siihen, että matkalle osallistuvat ostajat lunastavat alueemme odotukset myynnin osalta, Suopanki päättää.
Yhdysvalloista lähtöisin oleva ATTA järjestää tapahtumia ympäri maailman. Viime vuonna Adventure Travel World Summit järjestettiin Sveitsin Luganossa, tänä vuonna Japanin Hokkaidossa ja ensi vuonna Etelä-Amerikassa, Panamassa.
– Toivon, että seuraavaan tapahtumaan saamme myös enemmän yrittäjiä, erityisesti DMC-toimijoita mukaan, Paasi sanoo.
Vasemmalta oikealle: Visit Finlandin Liisa Kokkarinen ja Kati Paasi jatkoivat onnistuneita tapaamisia vielä Tokiossa. Liisa Kokkarisen luennot Sustainable Travel Finland -ohjelmasta ja Suomesta kestävänä matkakohteena vetivät salit täyteen ATTA:n tapahtumassa. Visit Oulun Satu Peura markkinoimassa vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkia. Kohtaamisia oli pitkin viikkoa jopa bussissa!
Lue lisää ATTA:n jäsenyydestä.
Informaatiota Suomen AdventureWeekistä.
Lue kirjoittajan kokemuksista ATTA:n tapahtumasta sekä 10 matkailutrendiä Japanista.