Tälle sivulle kootaan ajankohtaiset asiat DataHubista. Sivun tarkoituksena on palvella DataHubin käyttäjiä ja rajapinnan hyödyntäjiä.
Päivitetty 2.4.2025
DataHub on ottanut käyttöön Business Finland tunnuksen (BF-tunnuksen) kirjautumiseen ja vanha kirjautuminen on poistunut käytöstä 1.4.2025.
Tilit ja tuotteet eivät kuitenkaan katoa mihinkään, vaikka BF-tunnukset luotaisiin vasta kun vanha kirjautumistapa on poistunut. Marraskuun uutiskirjeen jälkeen BF-tunnuksen luomisen ongelmakohtiin ja ohjeistuksiin on tehty korjauksia, joten jos et aikaisemmin onnistunut BF-tunnuksen luomisessa yritäthän uudestaan tai ole yhteydessä datahub (at) visitfinland.com.
BF-tunnuksen luomiseen liittyvissä ongelmissa ole yhteydessä asioinnin tukeen +358 29 469 5800.
Jatkossa kirjaudut DataHubiin aina käyttämällä BF-tunnuksen käyttäjätunnusta (sähköpostiosoite) ja salasanaa:
Mikäli BF-tunnuksen luomisen jälkeen on ongelmia DataHubiin kirjautumisessa, olethan yhteydessä datahub (at) visitfinland.com.
Kuluvan kevään aikana DataHubissa toteutetaan uudistus, jonka myötä Tourist Information -kategoriasta poistuvat tahot, jotka eivät toimi virallisina matkailuneuvontoina. Jatkossa kategoriaan voivat lisätä tietonsa vain virallisen I-tunnuksen alla toimivat matkailuneuvonnat.
Toimijoita, joilla ei ole virallista matkailuneuvonnan I-tunnusta, pyydetään poistamaan merkintänsä Tourist Information -kategoriasta. Jos merkintöjä ei poisteta, ne poistetaan automaattisesti. Tämä poistaminen koskee ainoastaan Tourist Information -kategoriaa, ja toimijan muut DataHubiin lisätyt tiedot jäävät näkyviin normaalisti.
Virallinen I-tunnus (vihreä kilpi) on Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry:n rekisteröimä tavaramerkki, jota voivat käyttää vain luvan saaneet Tourist Information ja Tourist Infopoint -toimijat.
Jos olet kiinnostunut toimimaan I-luvan haltijana, otathan yhteyttä suvi.ahonen (at) suoma.fi Lisätietoa SUOMA ry:n sivuilla.
EU:n saavutettavuusdirektiivi edellyttää, että kaikki verkkosivut ja mobiilisovellukset ja sisällöt ovat kaikkien käyttäjäryhmien käytettävissä ja ymmärrettävissä.
Vaihtoehtoisen tekstin eli ALT-tekstin avulla kerrotaan kuvan sisältämä tieto tekstin muodossa, koska kaikki eivät näe itse kuvaa. Kuvien vaihtoehtoiset tekstit parantavat merkittävästi verkkosisältöjen saavutettavuutta. Tärkeintä on se, että kuvien sisältämä tieto annetaan tekstinä.
Vaihtoehtoinen teksti tulisi pitää suhteellisen lyhyenä ja kuvan sisältöä kuvaavana, eikä luettelona hakutermejä. Hyvä alt-tekstin pituus on noin 125 merkkiä tai vähemmän. Lisää teksti DataHubiin englanniksi. Hyvä alt-teksti
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta kuvien alt-attribuutit ovat tärkeässä asemassa, sillä niitä voidaan muokata miellyttämään Googlen algoritmiä. Hyvä vaihtoehtoinen teksti voi nostaa verkkosivua hakutuloksissa, sekä parantaa kuvan näkyvyyttä Googlen kuvahaussa. Siksi se on tärkeä osa kuvien hakukoneoptimointia.
Alt-tekstikentästä tulee jatkossa DataHubissa pakollinen.