Ennakkotietoa tekoälystä ei tarvita. Ennen valmennusta osallistujat saavat ohjeet, miten valmistautua valmennukseen ja valitsevat yhden tuotteen, jota haluavat kehittää tarinallistamisen ja tekoälyn avulla. Kaksipäiväinen valmennus koostuu suunnittelusta ja käytännöstä.
- Ensimmäisenä koulutuspäivänä tunnistetaan oman tuotteen digitaalinen ostopolku ja sen eri vaiheet. Kehitetään omien verkkosivujen tarinallistamista sekä some-kanavien tarinallistamista, näkökulmana etenkin valitun tuotteen markkinointi ja myynti.
- Toisena koulutuspäivänä viedään suunnitelmat käytäntöön ja hyödynnetään tekoälyä valitun tuotteen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin edistämisessä. Tuotetaan tekoälyn avulla valitulle tuotteelle tarinallinen sisältökuvaus, kehitetään visuaalista markkinointia tekoälyn avulla ja kehitetään kyseisen tuotteen digitaalista ostopolkua ja sen eri vaiheita.
Koulutus on käytännöllinen ja sopii erinomaisesti, jos osallistujilla on tuotteita, joiden markkinointiin sekä myyntiin tarvitaan lisää tehoa. Valmennus antaa valmiudet jatkaa tarinallistamisen ja tekoälyn hyödyntämistä itsenäisesti valmennuksen jälkeen.
KOULUTUSPÄIVÄ 1
Digitaalisen ostopolun tarinallistaminen
Koulutuspäivä sisältää seuraavat osiot:
- Johdanto tarinallistamiseen, oman yrityksen elämyksellisen ydintarinan tunnistaminen, millä tarinalla tarinallistat? (ennakkotehtävän purku)
- Paritehtävä: tarinallisuuden tunnistaminen verkkosivuilla ja somekanavissa
- Paritehtävän purku: valmentajien vinkit ja sparraus
- Digitaalisen ostopolun vaiheiden ja kanavien tunnistaminen
- Digitaalisen myynnin kanavat, tunnistaminen ja tarinallisuuden mahdollisuudet
- Tarinapolku-menetelmä ja valitun tuotteen digitaalisen tarinapolun hahmottelu
- Ohjeistus seuraavan valmennuskerran ohjelma, ohjeet valmistautumiseen (ChatGPT)
Koulutuspäivä 2
Suunnitelmasta käytäntöön: digitaaliseen ostopolun tarinalliset sisällöt
Koulutuspäivä sisältää seuraavat osiot:
- Tekoälytyövälineitä matkailun digitaaliseen sisällöntuotantoon, tutustuminen ja käyttöönotto
- Harjoitellaan tekoälyn käyttöönottoa, kokeillaan ja testataan
- Johdanto iltapäivään: tekoälyn avulla oman digitaalisen ostopolun tarinallistamista
- Tuotteen sisältökuvauksen tarinallistaminen tekoälyn avulla
- Tuotteen visuaalinen markkinointi, tekoälyn avulla kuvien tekeminen
- Tuote verkkosivuilla ja/tai myyntikanavissa, tuoteteksti ja kuva verkkosivuille tai myyntikanaviin
HOX! Tähän valmennukseen sopivia jatkokoulutuksia ovat:
- Myyntikanavien tarinallistaminen tekoälyn avulla
- OTA-kanavien käyttö, miten sisältöä tuotetaan myyntikanaviin
- Tarinallisen myyyntikampanjan käsikirjoittaminen tekoälyn avulla
- Tarinallistaminen matkailuyrityksen verkkosivuilla
Koulutus voidaan toteuttaa lähi- tai etävalmennuksena. Valmentajina toimivat Anne Kalliomäki, Tarinakoneesta ja Kirsi Mikkola, DigiProsta.