Siirry sisältöön
Uutinen 10.02.2025

Visit Finlandin uusi organisaatio

Kuva: Tiina Törmänen / Visit Finland

Visit Finland on vuoden vaihteessa uudistanut organisaationsa ja jakanut toimintonsa kolmeen keskeiseen yksikköön viime vuoden muutosneuvotteluiden ja budjettileikkausten myötä.

Merkittävästä resurssien vähentymisestä huolimatta Visit Finland tukee jatkossakin vahvasti Suomen matkailun kestävää kasvua. Uusi organisaatio tuo selkeyttä toimintaan jakamalla ydintoiminnot kolmeen yksikköön: Travel Industry Cooperation, International Operations ja International Marketing & PR. 

Travel Industry Cooperation – tiiviimpää yhteistyötä matkailualan kanssa 

Tiimin tehtävänä on edistää toimialan yhteistyötä niin vapaa-ajan matkailun kuin kongressien ja yritystapahtumien sektoreilla tuottamalla kasvua edistäviä palveluita. Yhteistyössä yritysten ja alueiden kanssa toteutetaan myyntitapahtumia ja matkanjärjestäjien tutustumismatkoja. Matkailualan kilpailukykyä kehittävä työ, kuten kestävän matkailun STF-ohjelma sekä erilaiset alueelliset yhteistyöprojektit kuuluvat myös tiimin vastuualueesen. Lisäksi yksikkö hallinnoi Visit Finlandin digitaalisia palveluita (esim. Datahub) ja työkaluja. 

International Operations – kansainvälisten markkinoiden asiantuntemusta 

Visit Finlandin asiantuntijat valituilla kohdemarkkinoilla välittävät arvokasta markkinatuntemusta ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaiselle matkailualalle. Tiimi yhdistää suomalaisen palvelutarjonnan tehokkaimpien paikallisten ja monikansallisten myyntikanavien ja –partnereiden kanssa. Visit Finland toimii aktiivisesti Saksan, Iso-Britannian, Ranskan, Espanjan, Yhdysvaltojen, Japanin ja Kiinan markkinoilla, joilla tehtäviä toimenpiteitä suunnittelee ja koordinoi Helsingissä toimivat Area Managerit yhdessä paikan päällä toimivien Country Managereiden kanssa. 

International Marketing & PR – Suomen tunnettuuden ja houkuttelevuuden kasvattamista 

Tiimi vastaa Suomen matkailun kansainvälisestä markkinoinnista ja viestinnästä. Sen tehtäviin kuuluvat Suomen maakuvan rakentaminen ja vahvistaminen ympärivuotisena ja kestävänä matkakohteena kehittämällä ja toteuttamalla kohdennettuja, monikanavaisia markkinointikampanjoita, tuottamalla kiinnostavaa sisältöä digitaalisiin kanaviin sekä vaikuttavat media- ja PR-toimenpiteet ja vaikuttajayhteistyö. 

Näiden kolmen tiimin lisäksi Business Intelligence -asiantuntijat toimivat organisaatiossa läpileikkaavasti. He vastaavat matkailualaan liittyvän tiedon analysoinnista ja raportoinnista sekä kehittävät ja koordinoivat tiedolla johtamisen ratkaisuja matkailuelinkeinon tueksi. 

organisaatio.png