Siirry sisältöön
Uutinen 15.01.2025

Muutosmatkailu avaa uusia mahdollisuuksia

Kuva: Harri Tarvainen

Business Finlandin rahoittama ja LAB-ammattikorkeakoulun, Itä-Suomen yliopiston sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteuttama hanke tutki muutosmatkailun liiketoimintamahdollisuuksia. Hankkeen tulokset ja työkalut on koottu yhteen maksuttomaan digitaaliseen työkalupakkiin.

Matkailualan uusi suuntaus, muutosmatkailu, tarjoaa matkailijoille enemmän kuin perinteiset kokemukset. Se keskittyy elämyksiin, jotka voivat muuttaa matkailijan ajattelua, arvoja tai elämäntapoja – tehden kokemuksesta paitsi ainutlaatuisen, myös merkityksellisen. Näitä teemoja hyödynnettiin lähtökohtana tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena oli lisätä ymmärrystä muutoselämysten liiketoiminnallisista mahdollisuuksista matkailualalla.

– Hankkeessa tarkasteltiin muutosmatkailua monipuolisesti eri näkökulmista, kuten asiakaskokemusten, palveluntuottajien näkemyksien, asiakaspotentiaalin, digitaalisen markkinoinnin ja palvelumuotoilun osalta. Tutkimushankkeen tuloksena selvisi, että muutosmatkailu on käsitteenä vielä monille matkailualan toimijoille uusi, ja sen liiketoimintamahdollisuudet tunnetaan heikosti. Alan sisällä onkin tarpeen lisätä tietoisuutta muutosmatkailun tarjoamasta kilpailuedusta, Itä-Suomen yliopiston tutkimuspäällikkö Katja Pasanen kertoo.

Mahdollisuuksia pienille matkailuyrityksille

Muutosmatkailutuotteet ovat usein pienimuotoisia palveluita, mikä luo erityisiä mahdollisuuksia pienille matkailuyrityksille, erityisesti maaseudulla ja suurten kaupunkien ulkopuolella. Tämä tarjoaa kasvumahdollisuuksia erityisesti paikalliseen kulttuuriin ja luontoon pohjautuville palveluille. Asiakkaat arvostavat merkityksellisiä ja ainutlaatuisia elämyksiä ja ovat valmiita maksamaan niistä enemmän. Kohderyhmiä löytyy sekä kotimaan että ulkomaan markkinoilta, mutta menestyksen avaimena on oikeiden asiakkaiden tunnistaminen ja heitä tavoittavien kumppanuuksien rakentaminen.

– Projektin tulokset kannustavat suomalaisia matkailualan yrityksiä kehittämään uusia muutosmatkailutuotteita yhteistyöverkostoissa. Kansainvälisiä asiakkaita kiinnostivat erityisesti tuotteet, jotka liittyivät oppimiseen paikallisesta kulttuurista, historiasta, elämäntavasta ja yhteydestä luonnon kanssa. Esimerkkeinä mainittiin mm. saunaelämykset ja avantouinti, eläintenhoito ja paimenlomat, urbaanit kattokävelyt, yhteisölliset luontolomat, metsäkylvyt ja -meditaatiot. Keskeistä olivat elämysten aitous, moniaistisuus sekä tarina, Business Finlandin johtava rahoitusasiantuntija Elise Ramstad kommentoi.

Muutosmatkailu voi tarjota asiakkaille uusia, mieleenpainuvia elämyksiä Suomesta. Business Finland rahoittaa matkailualan tutkimus- ja kehittämistoimintaa niin tutkimuslaitoksissa kuin yrityksissä.

Muutosmatkailun työkalupakki – käytännön opas kehittämiseen ja markkinointiin

Hanke toteutettiin 1.3.2023–31.12.2024, ja siihen osallistui noin 20 matkailuyritystä ympäri Suomea. Tulokset ja työkalut on koottu yhteen maksuttomaan digitaaliseen työkalupakkiin. Pakin avulla voi opiskella lisää aiheesta ja saada tukea olemassa olevien tai uusien matkailupalveluiden kehittämiseen. Lue lisää tutkimushankkeen tuloksista Muutosmatkailun liiketoiminnallinen potentiaali Suomen matkailualalle -katsauksesta ja tutustu työkalupakkiin.

Muutosmatkailun työkalupakki