Visit Finlandin keväällä 2023 teettämässä tutkimuksessa tunnistettiin Suomelle 11 potentiaalista kohderyhmää, joista yritys tai matkakohde voi tavoitella omaan liiketoimintaansa ja palveluihinsa sopivimpia. Tutkimustulosten perusteella viisi kohderyhmää arvostavat ja tekevät muita useammin kestäviä valintoja matkapäätöksissään.
Tulevaisuudessa kestävyyttä arvostavien kohderyhmien osuuden odotetaan nousevan. Tällä hetkellä matkailijat, joille kestävyys yksistään olisi merkittävä kohteen valinnan kriteeri, edustavat globaalilla tasolla vielä pientä edelläkävijöiden joukkoa.
Vaikka kestävyys on harvoin kohteen valintakriteerinä, Suomessa vierailevista monet kuitenkin arvostavat vastuullisuutta matkailukohteessa ja -palveluissa, joten yritysten ja matkailualueiden on hyvä tuoda sitä näkyvämmäksi osaksi palveluita ja viestintää. Näin Suomeen luodaan myös tulevaisuuden vastuullisia palveluita ja matkakohteita.
Tutkimustulosten perusteella vastuullisuus nousee merkittäväksi matkustusvalintoihin vaikuttavaksi tekijäksi seuraavilla segmenteillä:
Niistä kustakin vähintään kolmannes oli muun muassa joskus kompensoinut lentopäästöjään. Lisäksi kestävät valinnat ovat merkityksellisiä Group traveller –segmentille, josta lentopäästöja ilmoitti kompensoineensa noin neljännes. Nature lover -kohderyhmä on niin ikään hieman keskimääräistä enemmän kiinnostuneempi ekologisista valinnoista matkaillessaan.
Muille segmenteille vastuullisuus ei ole tutkimustulosten perusteella ratkaiseva matkustusvalintoihin vaikuttava tekijä. Kestävyyttä mitattiin tutkimuksessa lentopäästöjen kompensoinnin ohella sillä, olivatko matkailijat halukkaita tekemään kestäviä matkailuun liittyviä päätöksiä tai valita ekologisesti kestävän matkakohteen.
Eniten vastuullisuutta arvostavat Active Hobbyist-, Outdoor explorer ja LGBTQ+ traveller -segmentit ovat kaikki suhteellisen pieniä, mutta oikein kohdennettuna merkittäviä matkailijasegmenttejä suomalaisille matkailualueille ja -yrityksille. Segmenttejä yhdistää seuraavat asiat:
Visit Finland tulee ensivaiheessa keskittymään omissa toimenpiteissään muutamaan, globaalisti Suomen matkailun kannalta potentiaaliseksi tunnistettuun segmenttiin: Nature lover, Culture traveller, Lifestyle traveller ja Outdoor explorer sekä tukisegmentteinä Active hobbyist ja City life enthusiast.
Tutustu kohderyhmätutkimukseen ja harjoitteisiin, joiden avulla voitte muotoilla palveluitanne ja viestintää valitsemillenne segmenteille sopiviksi.
Oivalluksia matkailuyrittäjiltä -videosarjassa suomalaisten matkailuyritysten edustajat kertovat siitä, miten vastuullisuus näkyy yritysten strategisissa valinnoissa, liiketoiminnassa ja arjessa.
Katso videohaastattelut yrityksiltä, jotka tavoittelevat toiminnassaan kestävää, kansainvälistä kasvua: