Millaisia mahdollisuuksia tekoäly tarjoaa matkailuyrityksille ja matkakohteille nyt ja tulevaisuudessa? Mihin tekoälyä käytetään menestyksekkäästi matkailualalla? Mitä riskejä siihen voi liittyä? Digi- ja matkailutoimijat keskustelivat näistä teemoista Visit Finlandin moderoimassa paneelissa Matkatieto-seminaarissa Matkamessuilla 2024. Ota talteen panelistien kymmenen tärppiä tekoälyn valjastamiseksi hyötykäyttöön.
Luo tai muokkaa esimerkiksi tekstiä, kuvia tai videoita ja paranna niiden löydettävyyttä hakukoneoptimoinnin avulla. Graafisessa suunnittelussa ja tavanomaisessa kuvanmuokkauksessa tekoäly toimii hyvin. Aitojen maisemakuvien luomiseen kone ei kuitenkaan taivu. Markkinoinnissa tekoälystä on apua myös kampanjasuunnittelussa, esimerkiksi aikatauluttamisessa ja sisällön suunnittelussa.
Tekoäly on oiva kielenkääntäjä ja tulkki. Voit luoda sillä esimerkiksi asiakaspalveluun viestipohjat eri kieliversioille tai käyttää monikielisessä viestinnässä digitaalisia alustoja (esim. Howspace), jotka tekevät käännökset automaattisesti. Tulevaisuudessa tekoäly voi toimia reaaliaikaisena tulkkina työntekijöiden tai asiakkaiden välisessä viestinnässä.
Tekoäly voi hoitaa vaikkapa kassaraporttien analysointia ja tarkistamista. Asiakasrajapinnassa tekoäly nopeuttaa asiakaspalvelua toimimalla tukiälynä asiakaspalvelijalle tai palvelevana chatbottina verkossa. Tekoälyllä voi luoda myös malleja resurssien, kuten polttoaineen optimaalisen käytön mahdollistamiseksi, mikä tuo taloudellista säästöä ja vie toimintaa kestävämpään suuntaan.
Tekoäly voi toimia neutraalina keskustelukumppanina arvioidessasi omien ideoidesi toimivuutta. Toisaalta sen kanssa jutellessa voit saada aivan uudenlaisia ajatuksia ja näkökulmia omaan tekemiseesi. Esimerkiksi myynnin kehittämisessä voit sparrailla sen kanssa seuraavia askelia, käyttää tukena myynnin analyysissa, raportoinnissa ja ennusteiden tekemisessä. Kysy tekoälyltä, miten voisit tehdä tuttujakin asioita entistä paremmin ja kestävämmällä tavalla.
Tekoäly tarvitsee aina tuekseen ihmisen. Pidä kontrolli tekoälykokeiluissa itselläsi: aloita testailu asioista, jotka itse tunnet hyvin. Silloin osaat ohjata tekoälyä oikeanlaisilla kysymyksillä ja ohjeilla. Lisäksi voit tarkistaa sen tuotosten paikkansapitävyyden ja laadun. Tiedon jatkuva monitorointi käytössä on erittäin tärkeää. Esimerkiksi suomen kieli ei välttämättä taivu tekoälyltä yhtä hyvin kuin vaikkapa englanti, minkä seurauksena voi syntyä kummalliselta kuulostavia käännöksiä. Tekoälyllä ei myöskään ole inhimillistä tilannearviointikykyä: se ei osaa esimerkiksi reklamaatiotilanteessa arvioida, miten kutakin yksittäistä asiakastilannetta tulisi hoitaa.
Tekoäly mahdollistaa matkailussa tulevaisuudessa yhä henkilökohtaisemman asiakaspalvelun. Suosittelualgoritmit kehittyvät ja auttavat räätälöityjen pakettien tuottamisessa yksittäisille kuluttajille ja tietyille kohdennetuille segmenteille, mikä mullistaa esimerkiksi matkatoimistoalaa ja ohjelmapalvelutoimintaa. Tekoälyn hyödyntäminen palveluiden räätälöimiseksi tulee mahdolliseksi myös pienille yrityksille. Tulevaisuudessa tekoälyassistentti voi toisaalta palvella myös asiakasta ostoprosessissa yhä paremmin: se ymmärtää asiakasta tarkkaan ja voi esimerkiksi kilpailuttaa hintoja tämän puolesta.
Digiympäristössä asiakkaasta saadaan kerättyä yhä yksilöidympää dataa, jota yritykset voivat hyödyntää palvelussa, tuotteistuksessa ja myynnissä. Luvat tiedon keräämiseen ja hyödyntämiseen on tärkeää muistaa kysyä heti alkuvaiheessa. Lisäksi kannattaa pohtia, miten minimoida yrityksessä tarvittava tieto: kaikkea mahdollista dataa ei ole tarpeellista kerätä. Myöskään yrityksen omia kriittisiä tietoja, vaikkapa nimitietoja sisältäviä dokumentteja tai liiketoimintaan liittyviä tietoja, ei tule jakaa tekoälylle, sillä niistä tulee silloin käytännössä julkisia.
Teknologia kehittyy nopeasti ja mullistaa toimintatapoja maailmanlaajuisesti myös matkailualalla. Rakenna kokeilukulttuuri ja tekoälyn hyödyntämisen pohja kuntoon nyt, jotta voit ottaa jatkuvasti ja nopeasti kehittyvän teknologian ketterästi käyttöön sitten, kun sitä on saatavilla. Ole avoin tekoälyn tuomille mahdollisuuksille ja aloita kokeileminen matalalla kynnyksellä saman tien, esimerkiksi ChatGPT:n avulla. Anna myös oppilaitoksista tulevien uuden sukupolven osaajien näyttää suuntaa tekoälyn käyttöönotossa. Nosta omaa kunnianhimon tasoasi ja uskalla olla edelläkävijä!
Varsinkin alussa pitää vain uskaltautua leikkimään, jotta oppii ja saa itselle sopivat prosessit käyttöön. Myöhemmin, käytäntöjen vakiinnuttamiseksi ja oikeiden työkalujen löytämiseksi, on hyödyllistä käyttää asiantuntijoiden apua.
Valjasta tekoäly käyttöön omassa yrityksessä tai matkakohteessa vaiheittain: tuo tieto näkyväksi, tuo se arkeen, optimoi prosessit, automatisoi ne, rakenna uusia tuotteita tekoälyn ympärille ja löydä hyödyt. Askellus on sama pienillä ja isoilla yrityksillä. Pienillä yrityksillä on etuna vapaammat kädet tehdä nopeita, suoria kokeiluja vaikkapa asiakasrajapinnassa, isoilla taas on usein käytössään laajemmat resurssit. Yhteistyö ja tiedon jakaminen erikokoisten yritysten välillä tuo molemmille etuja.
Visit Finland Akatemialta tilattavissa tekoälytyöpajoissa pienemmätkin matkailuyritykset ja alueorganisaatiot ovat saaneet apua muun muassa markkinointikampanjoiden suunnitteluun, sisällöntuotantoon sekä myyntiin ja asiakaspalveluun.
Jos innostut tekemään tekoälyloikan, hyödynnä rahoitus- ja kehittämistukena esimerkiksi Finnish AI Region (FAIR), jonka tavoitteena on nopeuttaa ja laajentaa tekoälyn käyttöönottoa pk-yrityksissä. Se tarjoaa monenlaisia yrityksille maksuttomia tai voimakkaasti tuettuja palveluita.
Tutustu Visit Finland Akatemian tekoälytyöpajoihin
Tutustu Finnish AI Region (FAIR) palveluihin
Paneelikeskustelu käytiin Matkamessujen 2024 Matkatieto-seminaarissa. Keskustelua moderoi Visit Finlandin Kaisa Kosonen. Parhaita käytäntöjään ja vinkkejä jakoivat panelistit: