Lokakuussa 2023 ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen vähemmän matkoja kuin muina kuukausina maalis-lokakuussa, mutta matka- ja päiväkohtainen rahankäyttö oli keskimääräistä avokätisempää. Työmatkojen osuus oli lokakuussa keskimääräistä suurempi. Kokonaishiilijalanjälki oli matkamääriä seuraten muita kuukausia pienempi. Matkakohtaista hiilijalanjälkeä pienensivät laivamatkojen suurempi osuus ja lyhyemmät lennot. Toisaalta päiväkohtainen hiilijalanjälki oli siitä huolimatta keskimääräisellä tasolla.
Lokakuussa 2023 ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen yhteensä 249 000 matkaa, mikä oli hieman vähemmän kuin muina kuukausina maalis-lokakuun aikana. Rahaa matkailijat käyttivät Suomessa yhteensä 230 miljoonaa euroa lokakuussa, mikä oli niin ikään vähemmän kuin keskimäärin maalis-lokakuussa. Keskimäärin matkailijat käyttivät lokakuussa 922 euroa matkaa ja 93 euroa päivää kohden, mikä taas oli hieman enemmän kuin maalis-lokakuussa keskimäärin (772 euroa/matka, 68 euroa/päivä). Ulkomaisia matkailijoita tuli maalis-lokakuun välillä Suomeen suurilukuisimmin elokuussa, jolloin he myös käyttivät Suomessa muihin kuukausiin verrattuna eniten rahaa.
Maalis-lokakuussa 2023 ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 3,2 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät rahaa Suomessa yhteensä 2,5 miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Lukuun ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Matkoista 66 % oli vapaa-ajan matkoja ja 34 % työmatkoja. Työmatkojen osuus oli lokakuussa hieman keskimääräistä (27 %) suurempi. Matkan mediaanikesto oli lokakuussa 4 yötä, sama kuin muinakin kuukausina maalis-lokakuussa keskimäärin.
Lokakuussa päättyneiden matkojen varaukset oli tehty keskimäärin 1,6 kuukautta ennen matkan alkua. Varausikkuna oli keskimääräistä (2,1 kk) lyhyempi. Lokakuussa yöpymisen sisältäneistä vapaa-ajanmatkoista 5 % oli valmismatkoja. Valmismatkojen osuus oli lokakuussa vain hieman (6 %) keskimääräistä pienempi. Suurin valmismatkojen osuus oli maaliskuussa (15 %).
Lokakuussa päättyneiden matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli noin 100 000 tonnia CO2, mikä oli keskimääräistä kuukauden hiilijalanjälkeä (180 000) lähes puolet pienempi.
Matkakohtainen hiilijalanjälki oli lokakuussa noin 401 kg CO2 ja päiväkohtainen hiilijalanjälki 40 kg CO2. Matkaa kohden hiilijalanjälki oli pienempi kuin keskimäärin maalis-lokakuussa (453 kg CO2), mutta päiväkohtainen hiilijalanjälki oli kuitenkin yhtä suuri kuin keskimäärin kaikkina kuukausina.
Matkakohtaista pienempää hiilijalanjälkeä selittää muun muassa laivamatkojen suurempi osuus suhteessa lentomatkoihin lokakuussa (42 %) kuin muina kuukausina (39 %) ja lyhyemmät lentomatkat kuin vaikkapa kesäkuukausina. Lokakuussa lentomatkan keskimääräinen hiilijalanjälki oli 509 kg CO2 ja laivamatkan 256 kg CO2. Toisaalta päiväkohtainen hiilijalanjälki oli siitä huolimatta lokakuussa keskimääräisellä tasolla. Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt. Suurin osa ilmastopäästöistä syntyy meno-paluumatkasta Suomen ja asuinmaan välillä.
Visit Finland on julkaissut Matkailijamittarin PowerBI-raportin ensimmäisen version tulosten tarkempaa tutustumista varten. Raporttia kehitetään syksyn 2023 aikana.
FAKTAT