Siirry sisältöön
Uutinen 09.06.2023

Seitsemän ulkoilutrendiä Saksassa

Kuva: Visit Ylläs

Saksa on tunnettu viehättävistä maisemistaan, kuten Alpeista, metsistä ja järvistä. Saksa käsittää yli 80 miljoonan asukkaan matkailumarkkina, ja sillä on oma vahva ulkoilukulttuurinsa.

Viime vuosina ulkoilmaurheilu on kasvattanut suosiotaan. Sen suosio on lisännyt kysyntää helpommille, osallistavammille ja luovemmille reiteille ja ulkoilutarjouksille. Esimerkiksi sähköpyörämyynti on kasvanut huimasti, patikointiin yhdistetään viinitilavierailuja ja luksustelttailu eli glamping on kasvattanut suosiotaan.

Miksi ja miten saksalaiset matkustavat?

Suurin osa saksalaisten suosimista aktiviteeteista on pehmeitä seikkailuja, ja he ovat hyvin valmistautuneita matkoihinsa. Jopa patikointi määritellään "kävelyksi oikeiden varusteiden ja suunnitelman kanssa". Tärkeimmät syyt, miksi saksalaiset matkustavat, ovat: rentoutuminen, uusien ja mielenkiintoisten paikkojen löytäminen, uusien elämää rikastuttavien kokemusten kokeminen, nautinnollinen aika perheen ja ystävien kanssa, kauniista luonnosta ja maukkaasta ruoasta nauttiminen. Heille on myös tärkeää saada hyvä ja laadukas vastine investoimalleen rahalle. Saksalaiset ovat uteliaita, mutta selkeästi varovaisempia kuin esimerkiksi seikkailunhaluiset yhdysvaltalaiset matkailijat.

Miten saksalaiset varaavat aktiviteetteja?

Noin puolet saksalaisten matkoista järjestetään matkanjärjestäjien kautta, joten on tärkeää esitellä aktiviteettimahdollisuudet selkeästi matkanjärjestäjille. Saksalaiset käyttävät kuitenkin yhä useammin GetYourGuiden kaltaisia verkkoalustoja aktiviteettien varaamiseen, joten näkyvyys kyseisellä alustalla on ratkaisevan tärkeää aktiviteettivaihtoehtojen korostamiseksi. Myös monilla matkanjärjestäjillä, kuten FTI Touristik GmbH:lla (Euroopan kolmanneksi suurin matkanjärjestäjä), on sopimus GetYourGuiden kanssa, jotta ne voivat tarjota asiakkailleen enemmän aktiviteettivaihtoehtoja.

Patikointi - uudestisyntynyt klassikko

Saksalaiset rakastavat patikointia, ja huomattavat 69 prosenttia saksalaisista sanoo patikoivansa säännöllisesti. Vaeltamista pidetään tapana rentoutua ja viettää mukavaa aikaa perheen ja ystävien kanssa. Aikaisemmin yli puolet Saksan retkeilijöistä oli yli 50-vuotiaita. Pandemia on kuitenkin johtanut siihen, että nuoremmat ikäryhmät ovat alkaneet harrastaa retkeilyä. Moninaisuutta lisäävät myös erilaiset uudet tavat tehdä retkeilystä jännittävämpää:

  • Teemavaellukset: Yksi merkittävä suuntaus on teemavaellukset. Nämä vaellukset tarjoavat ainutlaatuisia elämyksiä, jotka palvelevat erilaisia kiinnostuksen kohteita. Esimerkiksi linnasta linnaan -vaellukset, viinialueilla tehtävät vaellukset, joihin liittyy viininmaistiaisia, wellness-vaellukset ja puitten latvojen tasolle rakennetut "skywalk"-kävelyosuudet ovat yhä suositumpia ja houkuttelevat matkailijoita. Vetonaulat houkuttelevat eritasoisia matkailijoita liikkumaan.
  • Genusswandern: Toinen Saksan markkinoilla vallitseva trendi on Genusswandern, joka tarkoittaa "nautiskeluretkeilyä". Tämä suuntaus on tarkoitettu niille, jotka haluavat tehdä lyhyempiä ja helpompia vaelluksia ilman repun kantamista. Genusswandernissa on kyse pikemminkin luonnosta ja hyvästä seurasta nauttimisesta kuin vaativasta urheilusta. Tämä suuntaus on yleistymässä vanhempien ikäryhmien keskuudessa, jotka haluavat kokea ulkoilma-aktiviteetteja mukavuudesta tinkimättä.

Joitakin kuuluisia vaellusmatkojen järjestäjiä ovat mm: Wikinger Reisen, Eurohike ja Wolters Rundreisen. Myös suuret matkanjärjestäjät, kuten DERTOUR, tarjoavat vaellusmatkoja.

Polkujuoksu - Adrenaliinia luonnosta

Saksalaiset pitävät myös juoksemisesta, ja polkujuoksu on toinen kasvava trendi Saksan markkinoilla. Kun aiemmin suosittua oli pitkän matkan polkujuoksu, suuntaus on nyt 20–40 kilometrin matkoihin. Tämä suuntaus on muuttunut yhä osallistavammaksi, ja naisten osuus on noussut 18 prosentista 28 prosenttiin.

Camping - Vapauden tunne

Camping on ollut monien ihmisten rakastama harrastus jo vuosikymmeniä, ja viimeisimpien trendien myötä camping on tekemässä paluuta. Useasti camping-lomia harrastavia löytyy Saksasta yli 2,4 miljoonaa ja yli 10 miljoonaa saksalaista sanoo menevänsä silloin tällöin camping-lomalle. Campingistä on tullut monille perheille olennainen lomailumuoto, joka tarjoaa edullisen ja nautinnollisen tavan kokea luontoa.

Leirintämatkailun taloudellinen vaikutus Eurooppaan on merkittävä. Ruotsin bruttoliikevaihto leirintämajoituksissa oli 1,7 miljardia euroa, Saksan 9,4 miljardia euroa, Tanskan 0,4 miljardia euroa ja Suomen 0,3 miljardia euroa vuonna 2020. Tämä selittyy osittain sillä, että Suomeen on vaikea saapua omalla autolla.

Glamping

Vaurastuttavampi tapa hyötyä camping-trendistä saattaa kuitenkin olla glamping. Glamping-markkinoiden odotetaan Euroopassa liikevaihdon mukaan kasvavan vuosittain yli 11 % vuosina 2019–2025. Glamping tarjoaa ainutlaatuisia majoituselämyksen mukavuuksineen. Esimerkiksi luksusteltta, puumaja, marokkolaistyyliset teltta ja kuplateltta, suhteellisen edullisesti, joskin selvästi korkeammilla hinnoilla kuin camping-majoitus. Koska yöpyminen on jännittävä kokemus, todennäköisyys tulla valokuvatuksi ja jaetuksi sosiaalisessa mediassa kasvaa, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon niille, jotka haluavat poikkeuksellisia kokemuksia. Glamping ei ole vain luksusta etsiville vaan myös perheille ja niille, jotka haluavat jotain tavallisuudesta poikkeavaa ja aitoa. Esimerkiksi TUI tarjoaa glamping-lomia Euroopassa.

Pyöräily

Toinen merkittävä suuntaus ulkoilmamatkailualalla on pyöräily, johon kuuluu myös sähköpyöräilyn, maastopyöräilyn ja gravel-pyöräilyn, eli gravel-pyörällä tapahtuvan päällystämättömällä tiellä ajettavan pyöräyilyn, kehitys. ADFC:n mukaan Saksassa noin 38 miljoonaa ihmistä teki vuonna 2022 vähintään yhden päiväretken pyörällä. Näistä matkailijoista 80 prosenttia valitsee pyörämatkan tutustuakseen paremmin maahan ja sen asukkaisiin ja 70 prosenttia ollakseen aktiivisia lomallaan. Ympäristöystävällisyydellä on merkitystä 56,4 prosentille. Yhä useampi valitsee pyöräloman, koska se on edullinen tapa matkustaa 21 %. Yhdeksän kymmenestä pyörämatkailijasta järjestää lomansa itse ja arvostaa joustavaa ja spontaania reittisuunnittelua ja majoituksen valintaa.

Maastopyöräily: Noin 15 miljoonaa saksalaista harrastaa maastopyöräilyä säännöllisesti. Myös maastopyörien myyntiluvut tukevat näitä arvioita, sillä maastopyörien myynti oli 2,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria vuonna 2020 ja sen odotetaan nousevan 4,7 miljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä. Saksalaiset pyöräilykoulut ja -leirit ovat nyt suunnattu enemmän naisille ja lapsille pyöräilijöiden määrän lisäämiseksi, sillä maastopyöräily oli aiemmin miesvaltaisempi harrastus.

Sähköisten maastopyörien myynti ylitti normaalien maastopyörien myynnin 60 prosentilla (360 400 sähköistä maastopyörää myytiin verrattuna 215 500 normaaliin pyörään vuonna 2019). Sähköpyörät mahdollistavat eri-ikäisten ja eri kuntoluokan ihmisten nauttimisen pyöräilystä ja luonnosta. Tekniset kurssit, Bike & Wellness ovat nousemassa suosioon e-pyöräilijöiden keskuudessa, joihin kuuluu runsaasti rahaa käyttävä kohderyhmä. Esimerkiksi Die Landpartie tarjoaa e-pyöräretkiä, joissa yhdistyvät viehättävät kaupungit ja helpot e-pyöräilyreitit.

Pitkän matkan pyöräily, jota kutsutaan myös bikepackingiksi, kasvattaa suosiotaan. Usein reitit kulkevat jokea pitkin, josta avautuvat kauniit näkymät. Esimerkiksi Elben pyöräilyreitti (894 km) oli Saksan suosituimpien pyöräilyreittien listan kärjessä vuonna 2021. Gravel-pyörät sopivat hyvin pidempiin matkoihin, ja gravel-pyörien kysyntä on kasvanut tasaisesti. Gravel-pyörät ovat myös monimuotoisempia, sillä niillä voi pyöräillä sekä asfaltilla, hiekkatiella kuin metsäpoluillakin. Esimerkki innovatiivisesta pyörämatkailutuotteesta on DERTOURin myymät "Boat and cycle" -matkat, joissa yövytään jokilaivassa ja pyöräillään joka päivä noin 40–60 km. Esimerkiksi Schnieder Reisen, Feelgood Reisen ja Nordträume Reisen tarjoavat pyörämatkoja Suomessa.

Vesiurheilu

Saksalaiset nauttivat vesiurheilusta, ja noin 6 miljoonaa ihmistä harrastaa Saksassa purjehdusta, moottoriveneilyä, melontaa, vesihiihtoa sekä surffausta ja sukellusta. Esimerkiksi Portugali on kuuluisa surffileirien järjestämisestä, ja se on saavuttanut suosiota surffauksen harrastajien keskuudessa. Joitakin trendejä ovat esimerkiksi SUP-lautailu. Vuonna 2021 saksalaiset ostivat noin miljoona SUP-lautaa. Suomeen sopivat esimerkiksi melonta, suppaus ja veneily. Esimerkiksi Nordträume Reisen tarjoaa melontaretkiä Suomessa.

Kiipeily

Myös kiipeily on kasvattanut suosiotaan. Vuonna 1990 aktiivisia kiipeilijöitä oli arviolta 70 000, kun taas vuonna 2021 heitä on yli 600 000. Samoin boulderointi on kasvattanut suosiotaan ja boulderointisalien määrä on lisääntynyt. Toinen trendikäs laji on canyoning. Canyoning tarkoittaa vuoristoisessa maastossa, esimerkiksi joenuomassa laskeutumista, kävelyä, kiipeilyä, uintia, liukumisesta ja hyppäämistä, jopa sukeltamista ja kiipeilyä. Monien canyonig-retkien kohokohta ovat vesiputoukset. Canyoning on Red Bullin mukaan yksi nopeimmin kasvavista seikkailuharrastuksista globaalisti. Esimerkiksi Tima Travels on erikoistunut tarjoamaan kiipeilylomia.

Johtopäätös

Ulkoiluelämäntapa Saksassa on kehittymässä, ja pandemia on vaikuttanut merkittävästi siihen, että suuntaus kohti monipuolisempia ja kokeilevampia aktiviteetteja on muotoutunut. Teemavaellukset, nautintoretkeily ja polkujuoksu ovat joitakin markkinoilla suosittuja trendejä. Ulkoiluaktiviteeteista on tulossa entistä osallistavampia, ja ne palvelevat eri ikäryhmien ja kiinnostuksen kohteiden edustajia. Ulkoilun ja urbaanin elämäntyylin sulautumista on syytä seurata tulevina vuosina.

Saksa matkailumarkkinana

 

 

Lähteet:

ADFC - ADFC-Radreiseanalyse 2023

DW - "69 Prozent der Deutschen gehen regelmäßig wandern"

Interview with Prof. Dr. Sand for ISPO

GetYourGuide

FTI Touristik GmbH

DERTOUR

Wikinger Reisen

Eurohike

Wolters Rundreisen

Statista - Camping statistics 

"Economic factor of tourism camping in selected European countries" by DWIF

TUI - Glamping holidays

ISPO 

Singletrack 

Schnieder Reisen

Feelgood Reisen

Nordträume Reisen

Federal ministry for digital and transport - BMDV - Water sports 

Tima Travels 

Kirjoittaja

Specialist

Sara Snäll

+49 017699588644

DACH, Europe West