Ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 4,9 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät rahaa yhteensä noin 3,7 miljardia eli keskimäärin 310 miljoonaa kuukaudessa. Matkailijoita saapui 106 maasta ja he vierailivat 221 matkakohteessa. Matkoista yön yli matkoja oli noin 90 prosenttia. Vapaa-ajan matkailijoiden osuus oli 74 prosenttia ja työmatkailijoiden 26 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta Matkailijamittari-tilastosta.
Ulkomaiset matkailijat käyttivät keskimäärin 764 euroa matkaa kohden. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
– Eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset ja yhdysvaltalaiset. Kausiluontoisesti puolestaan talvimatkailijat käyttävät rahaa enemmän kuin kesämatkailijat, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Suurimmat matkailutulot suomalaisille matkailuyrityksille kertyi joulukuussa, kun Suomessa vieraili 508 000 ulkomaista matkailijaa, jotka käyttivät rahaa 522 miljoonaa euroa eli keskimäärin 1028 euroa matkaa kohden. Määrä on huomattavasti joulukuun 2023 määriä suurempi, jolloin Suomessa vieraili 439 000 matkailijaa, jotka käyttivät rahaa 433 miljoonaa.
Matkojen määrissä mitaten eniten viime vuonna matkailijoita oli elokuussa, kun Suomessa vieraili 562 000 matkailijaa. Elokuussa rahankäyttö oli kuitenkin selkeästi joulukuuta alhaisempi, 387 000 miljoonaa euroa. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin.
– Matkailijat ovat yhä tarkempia rahankäytöstään ja rahankäytön lasku matkakohteessa on laajempi kansainvälinen ilmiö. Suomen talven vetovoima on kuitenkin vahva kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Suomen talven tarjoamat kerran elämässä kokemukset ja elämykset ovat ulkomaisten matkailijoin parhaiten tuntemia ja niistä ollaan vielä valmiita maksamaan, Wakonen jatkaa.
Kesämatkailun kasvattaminen on tärkeä tavoite Suomen matkailun kehittämisessä. Suuret matkailijavirrat liikkuvat pääasiassa vuoden päälomasesonkina, ja Suomen kesän tarjonnan tunnettuuden lisääminen voisi kasvattaa Suomen osuutta Pohjoismaihin suuntautuvasta kasvavasta matkailusta.
Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence, Visit Finland
Business Finland / Visit Finland
Puh: +358 40 072 3088
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi
Heli Hemgård
Communications Manager
Business Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh: +358 40 901 5219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi