Siirry sisältöön
Tiedote 05.03.2025

Suomi ja onnellisuus: seitsemän vuotta kärjessä – jatkuuko menestys?

Visit Finlandin ja Helsinki Partnersin yhteisessä Helsinki Happiness Hacks -kampanjassa halukkaat matkailijat ympäri maailman hakivat mukaan viiden päivän onnellisuuskurssille Suomeen. Svante Gullichsen / Visit Finland

Suomi on valittu maailman onnellisimmaksi maaksi jo seitsemän kertaa peräkkäin YK:n World Happiness -raportissa. Seuraava raportti julkistetaan 20.3., ja odotukset ovat korkealla. Valitaanko Suomi kahdeksannen kerran peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi?

Suomen onnellisuus on ollut jo vuosia kansainvälisen median kiinnostuksen kohteena. Suomi on saanut tuhansia mainintoja medioissa ympäri maailmaa, aina The New York Timesista ja BBC:stä Forbesiin. Laaja medianäkyvyys on vakiinnuttanut onnellisuuden yhdeksi Suomen erottuvuustekijäksi muista Pohjoismaista.

– Onnellisuus on kilpailuetu esimerkiksi matkailijoiden, investointien ja kansainvälisten osaajien houkuttelussa. Suomalaisten mutkaton luontosuhde, työn ja elämän tasapaino, turvallinen yhteiskunta ja toimivat julkiset palvelut tekevät Suomesta houkuttelevan kohteen. Suomi on vakiinnuttanut paikkansa onnellisuuden kärkimaana, ja onnellisuusnarratiivi on keskeinen osa kaupallista maakuvatyötä, kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez Business Finlandista kertoo.

stateofhappiness2.jpg

MWC 2025 -messuilla Barcelonassa Suomen osasto erottuu muista onnellisuusteemalla.

Onnellisuus matkailun vetovoimatekijänä

Kansainvälistä matkailua edistävä Visit Finland on hyödyntänyt onnellisuutta useiden vuosien ajan matkailumarkkinoinnissa, tehden siitä olennaisen osan Suomen matkailubrändiä. Onnellisuus on ollut teemana maailmanlaajuisissa kampanjoissa kuten ”Rent a Finn”, "Masterclass of Happiness" ja "Helsinki Happiness Hacks".

– Kaikkien kampanjoiden ytimenä on ollut tutustuttaa matkailijoita suomalaiseen elämäntapaan ja nostaa matkailullisten myyntivalttiemme tunnettuutta. Meille arkiset asiat kuten luonto, sauna, lähiruoka ja design ovat niitä asioita, joita kansainväliset matkailijat haluavat tulla Suomeen kokemaan, Jimenez jatkaa.

VF_FYIF_Images_Horizontal_3.jpg

Visit Finlandin Find your inner Finn - Master in Happiness -kampanja sai laajaa kansainvälistä huomiota

Aikooko Visit Finland jatkaa matkailumarkkinointia onnellisuusteeman parissa, vaikka Suomea ei valittaisi maailman onnellisimmaksi maaksi kahdeksatta kertaa?

– Maakuvatyön rakentaminen on pitkäjänteistä työtä ja aiomme jatkaa onnellisuusteeman parissa joka tapauksessa. Olemme lunastaneet paikkamme yhtenä onnellisimmista maista pitkän voittoputkemme ansiosta. Suomi tunnetaan maailmalla onnellisuuden ja hyvinvoinnin mallimaana, ja tämän imagon parissa jatkamme työtä johdonmukaisesti, Jimenez lisää.

Lisätietoja medialle

Heli Jimenez
Senior Director, Marketing
Business Finland / Visit Finland
Puh: +358 50 594 3832
heli.jimenez (at) businessfinland.fi

Heli Hemgård
Communications Manager
Business Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh: +358 40 901 5219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi