Siirry sisältöön
Tiedote 23.04.2024

Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa

Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa. Kuva: Harri Tarvainen

Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.

Kahden eniten hakuja tehneen maan, Saksan ja Japanin välillä oli niin ajallisia kuin teemallisia eroja. Saksalaiset tekevät hakuja eniten tammi-maaliskuussa, kun japanilaiset puolestaan hakevat Suomea eniten huhti-joulukuussa. Molempien hauissa näkyy Suomen vahvuudet kuten sauna, revontulet ja Joulupukki, mutta eroavaisuuksiakin on.

Bloom1.JPG

– Saksalaiset hakevat Suomesta eniten lomapaketteja ja suosituimmissa hakusanoissa esiintyvät myös leirintäalueet, hiihtäminen, lasikattoiset majoitukset ja lauttayhteydet. Japanilaisten hauissa korostuvat puolestaan kulttuuriin liittyvät teemat kuten ruokamatkailu, joulumarkkinat, kahvilat sekä keskiyön aurinko, Visit Finlandin projektikoordinaattori Irene Ruuskanen kertoo.

Vaikka hakutilaston kärjessä on tuttu Saksa, kasvavat nettihaut nopeimmin kaukaisemmilla markkinoilla. Japanilaisten haut ovat kasvaneet viime vuodesta 27,7 % ja yhdysvaltalaisten 19,9 %. Vielä suurempaa kasvu on prosentuaalisesti Intiassa 29,7 %, Australiassa 38,5 %, Kiinassa 38 % ja Etelä-Koreassa 36,3 %.

– Kasvu nettihauissa kertoo matkailun kiinnostuksen kasvusta ja kaukaisempien markkinoiden matkailun elpymisestä.

Pohjoismaisessa vertailussa Suomi joukon hännänhuippuna

Pohjoismaisessa vertailussa Suomi pitää tilastojen perää – Suomea haetaan netissä vähemmän kuin muita Pohjoismaita. Suomea koskevat nettihaut kasvavat kuitenkin kaksi kertaa nopeammin kuin suorat kilpailijansa. Jokaisella Pohjoismaalla erottuu myös omat vahvuudet haetuimpien sanojen joukossa.

– Suomen muista Pohjoismaista erottavia vahvuustekijöitä hakusanojen perusteella ovat saunat, Joulupukki ja järvet.

Suomea haetaan eniten talvikuukausina, mutta kuluneena vuotena Suomi kiinnosti myös keväällä ja kesällä. Huhti-syyskuun haut kasvoivat 11,7 %, mikä kertoo kiinnostuksen jakautumisesta tasaisemmin ympärivuotisesti.

Nettihakutilastot perustuvat Visit Finlandin Bloom Consultingilta tilaamaan Digital Demand 2023 -tutkimukseen.

Lisätietoja medialle:
Irene Ruuskanen
Project Coordinator
Visit Finland
Puh: +358504704334
irene.ruuskanen (at) businessfinland.fi
 
Heli Hemgård
Communications Manager
Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh: +358409015219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
 
 

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi