Ulkomaiset matkailijat tekivät kesällä yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 801 euroa matkaa kohden. Matkoista 81 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 19 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesä-elokuussa Suomeen yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 18,8 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset ja yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa kesällä viisi päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät rahaa lähes 1,3 miljardia euroa majoitukseen, ravintoloihin, liikkumiseen, kulttuuriin, ostoksiin ja muihin menoihin. Kesämatkailijat käyttivät rahaa matkaa kohden enemmän kuin kevätmatkailijat ja matkavaraukset tehtiin myös suhteessa merkittävästi aiemmin. Kesän matkavaraukset tehtiin keskimäärin 2,3 kuukautta ennen matkan alkua, kun kevätmatkoja varailtiin vain 1,8 kuukautta ennen matkan alkua.
– Kesälomamatkat, varsinkin elokuun matkat, varataan selvästi aikaisemmin kuin kevään ja syksyn matkat. Kesä on päälomasesonki Euroopassa ja huolella suunniteltujen matkojen varaukset halutaan tehdä ajoissa. Hyvätasoista mökkimajoitusta on rajoitettu määrä ja lippujen hintojen nousu kannustavat myös aikaiseen varaamiseen, tilastoista ja tutkimuksista vastaava Katarina Wakonen Business Finland Visit Finland -yksiköstä kertoo.
Kesällä Suomeen saapuneista matkailijoista lentäen saapuneiden osuus oli 57 prosenttia ja laivalla 43 prosenttia. Kesän matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki vastasi noin 736 000:ta tonnia hiilidioksidia (CO2), eli matkakohtainen hiilijalanjälki oli 462 kg CO2. Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
– Matkailuala tarvitsee hiilijalanjälkitietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin, koska tavoittelemme alan kestävää kasvua. Siihen kuuluu olennaisesti myös päästövaikutusten arviointi pidemmällä tähtäimellä. Pyrimme lisäksi vaikuttamaan myös välisesonkien kasvuun ja matkailun jakautumiseen tasaisemmin myös maantieteellisesti, Wakonen sanoo.
Lisätietoja medialle:
Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence. Visit Finland | Business Finland
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi
040 072 3088
Heli Hemgård
Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
040 901 5219
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi