Ulkomaiset matkailijat tekivät Suomeen maalis-huhtikuussa yhteensä 607 000 matkaa ja 5,6 miljoonaa yöpymistä. Keskimäärin matkailijat kuluttivat 843 euroa matkaa kohden, yhteensä 512 miljoonaa euroa. Matkoista 65 % oli vapaa-ajanmatkoja ja 35 % työmatkoja. Matkakohtainen hiilijalanjälki oli noin 480 kg CO2.
Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin Matkailijamittari-tilastosta, jonka tuloksia julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa. Tilastosta saa tietoa neljästä kokonaisuudesta: matkojen määrästä, rahankäytöstä, hiilijalanjäljestä sekä matkailijoiden profiileista. Matkailijamittarin tiedot päivitetään kerran kuussa.
– Matkailijoiden rahankäytöstä ja matkustuskäyttäytymisestä tarvitaan luotettavaa ja ajantasaista tietoa elinkeinon ja poliittisen päätöksenteon tueksi. Paikkaamme aukkoa matkailudatan kentällä tuomalla elinkeinon, päättäjien ja median käyttöön uuden kuukausitilaston, Visit Finlandin Head of Business Intelligence Katarina Wakonen kertoo.
Ulkomaiset matkailijat tekivät 327 000 maaliskuussa päättynyttä matkaa Suomeen. Huhtikuussa määrä laski 280 000 matkaan. Maaliskuun matkoista kolme neljäsosaa tehtiin lentäen ja joka neljäs laivalla. Huhtikuussa vain hieman yli puolet matkoista (54 %) tehtiin lentäen.
Maaliskuussa päättyneiden vapaa-ajanmatkojen mediaanikesto oli viisi päivää, huhtikuussa neljä päivää. Maaliskuussa yöpymisen sisältäneistä vapaa-ajanmatkoista 20 prosenttia oli valmismatkoja, mutta huhtikuussa valmismatkojen osuus oli enää 8 prosenttia.
Maaliskuussa matkailijat kuluttivat Suomessa yhteensä 282 miljoonaa ja huhtikuussa 230 miljoonaa euroa. Matkapäivää kohden laskettuna maaliskuussa kulutettiin 98 euroa ja huhtikuussa 68 euroa per päivä.
– Maalis- ja huhtikuun eroja selittää osin se, että maaliskuu oli osassa maata vielä talvisesonkia, huhtikuu on puolestaan matkailullisesti tyypillisesti heikompi kuukausi. Maaliskuussa valmismatkojen osuus oli suurempi ja varaukset tehty pidemmällä aikavälillä. Huhtikuussa jo nähdään, että varaukset tehdään hieman lyhyemmällä varausajalla, lentomatkojen osuus laskee, ja pakettimatkojen osuus laskee merkittävästi. Tämä on tyypillistä ja odotettavissa on, että kehitys jatkuu toukokuun luvuissa, Wakonen analysoi.
Kesällä on odotettavissa jälleen muutos matkailijoiden profiiliin. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa koostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkojen lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Maaliskuussa ja huhtikuussa päättyneiden matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli noin 290 000 tonnia hiilidioksidia (CO2). Maaliskuussa matkakohtainen hiilijalanjälki oli 512 kg CO2 ja huhtikuussa 434 kg CO2 per matka. Maalis-huhtikuussa lentomatkan keskimääräinen hiilijalanjälki oli 584 kg CO2 ja laivamatkan 267 kg CO2.
– Hiilijalanjälki kuvaa matkasta aiheutuneita hiilidioksidipäästöjä. Matkailuala tarvitsee tietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin. Varsinkin pidemmällä aikavälillä on tärkeä seurata matkustamisen hiilijalanjälkeä, Wakonen jatkaa.
Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
ULKOMAISET MATKAILIJAT |
Maaliskuu 2023 |
Huhtikuu 2023 |
MATKAT |
|
|
Matkat Suomeen, lkm |
327 000 |
280 000 |
Yli yön matkat, lkm |
293 000 |
242 000 |
Päivämatkat, lkm |
34 000 |
38 000 |
Yöpymiset, milj. |
2,6 |
3,1 |
Vapaa-ajan matkojen mediaanikesto, yötä |
5 |
4 |
RAHANKÄYTTÖ |
|
|
Rahankäyttö, milj. € |
282 |
230 |
Rahankäyttö per matka, € |
864 |
819 |
Rahankäyttö per päivä, € |
98 |
68 |
JALANJÄLKI |
|
|
Hiilijalanjälki, tuhatta kg CO2 |
167 000 |
121 000 |
Hiilijalanjälki per matka, kg CO2 |
512 |
434 |
PROFIILI |
|
|
Lento- ja laivamatkojen osuus, % |
75/25 |
54/46 |
Vapaa-ajan ja työmatkojen osuus, % |
64/36 |
67/33 |
Vapaa-ajan matkailijoiden valmismatkojen osuus, % |
20 |
8 |
Kuinka monta kuukautta etukäteen varaus on tehty, kk |
1,9 |
1,7 |
Todennäköisyys palata kesäkaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,6 |
3,8 |
Todennäköisyys palata talvikaudella Suomeen lomamatkalle, (vapaa-ajan matkailijat) asteikko 1-5 |
3,5 |
3,4 |
Matkailijamittari - Visit Finland
Katarina Wakonen
Head of Business Intelligence, Visit Finland
Business Finland | Visit Finland
+358 40 072 3088
katarina.wakonen (at) businessfinland.fi
Heli Hemgård
Communications Manager
Business Finland | Visit Finland
+358409015219
heli.hemgard (at) businessfinland.fi
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi