Siirry sisältöön
Case 24.08.2023

Visit Tampere Oy: Verkkosivustouudistus ja infonäyttöjen uudistus DataHubia hyödyntäen mahdollisti matkailutuotteiden esittelyn

Visittampere.fi-sivusto ja infonäyttöjen sisältö uudistettiin keväällä 2022 hyödyntäen Visit Finlandin DataHub-tietokantaa ja sen rajapintaa. Tampereen alueen yritykset pystyvät uudistuksen myötä itse hallinnoimaan ja päivittämään omia sisältöjään DataHubissa, josta ne päivittyvät automaattisesti alueen matkailusivustolle sekä ympäri kaupunkia sijaitseville infonäytöille. Matkailijoille on näin tarjolla ajantasaista ja keskitettyä tietoa Tampereen tarjonnasta.
Visit Tampere Oy
  • Visit Tampere Oy on vuonna 2014 perustettu yritys, joka edistää matkailua ja kehittää matkailupalveluita ja -liiketoimintaa.
  • Yrityksen liikevaihto on noin 2,6 miljoonaa euroa, sisältäen erillis- ja hankerahoituksen.
  • Visit Tampereen pääkohderyhmiä ovat kansainväliset matkailijat ja matkanjärjestäjät valituilla markkinoilla, yritystapahtumien ja kongressien järjestäjät sekä kotimaiset matkailijat.
  • Visit Tampere on hyödyntänyt lukuisia Business Finlandiin kuuluvan Visit Finlandin palveluja: DataHub, destinaation kehitysohjelma, Sustainable Travel Finland, akatemiavalmennukset, digikanavista kasvua matkailuun -ohjelma, matkanjärjestäjätyöpajat, FAM- ja mediavierailut sekä yhteistyö muiden alueorganisaatioiden kanssa.

Tutustu Visittampere.fi -sivustoon

Visit Tampere Oy oli yksi ensimmäisistä toimijoista, joka otti käyttöön Visit Finlandin DataHub-tietokannan ja julkaisee matkailutuotesisältöjä sen rajapinnan kautta omissa digitaalisissa kanavissaan. Visit Tampere myös rikastaa tuotetietoja omalla vastuullisuussisällöllään ja jakaa sitä alueen muiden toimijoiden hyödynnettäväksi.

– Visit Tampere oli DataHubin käyttöönotossa edelläkävijä, ja he ovat tehneet hienoa työtä yritysten aktivoinnissa ja kouluttamisessa. Visit Tampere hakee DataHubin tuotesisältöjä rajapinnan kautta ja rikastaa sisältöjä omiin tarpeisiinsa mm. kestävyystiedolla. Visit Tampere hyödyntää rikastettuja sisältöjä omilla sivuillaan, mutta myös jakaa näitä alueen muille alueen pienemmille toimijoille. Tämä helpottaa huomattavasti pienempien alueiden sivustojen sisällöntuotantoa, Visit Finlandin digitaalisen kehittämisen asiantuntija Annakaisa Ojala kertoo.

Visittampere.fi -sivuston uudistuksen ensimmäiset askeleet otettiin loppuvuodesta 2021 ja sivusto uudistettiin keväällä 2022 juuri ennen jääkiekon MM-kisoja. Vanha sivusto oli jo noin viisi vuotta vanha, hieman sekava ja työllistävä, lisäksi sen rajapinta oli vanhentunut. Toisaalta sivusto oli erittäin hyvin hakukoneoptimoitu.

– Tuotepohjaista sisältöä oli aiemminkin suunniteltu visittampere.fi-sivustolle, mutta toteutusta ei edes harkittu ilman DataHubin olemassaoloa. Sivuston suurelle uudistukselle tuotelähtöiseen sisältöön DataHub toimi siis erittäin tärkeänä veturina. Aiemmin tiedot matkailuyrityksistä tuotiin sivustolle omana tuotantona käsin ja näin ollen tietojen päivitys oli hidasta ja työllistävää. Sivuilla vieraileva matkailija saattoi löytää sivuilta vanhoja tietoja tai jopa yrityksiä, jotka eivät olleet enää toiminnassa, Visit Tampereen kehitysjohtaja Anna-Krista Sorvoja kertoo uudistuksen lähtökohdista.

Rajapinta Visittampere.fi-sivuston ja DataHubin välille rakennettiin yhteistyössä sivuston teknisen toteuttajan, JJ-Net Oy:n kanssa. Uuden edessä ongelmia osattiin odottaa ja niitä tuli eteen erityisesti DataHubin jatkokehitystyöstä johtuvien rajapinnan muutosten vuoksi. Teknisen toteuttajan osaaminen ja joustavuus olivat tässä avainasemassa ja ilman niitä uudistus ei olisi onnistunut aikataulussa. DataHubin soveltaminen Visit Tampereen käyttöön vaati päätöksiä ja linjauksia muun muassa kieliversioiden ja kategorioiden osalta. Teknisiä haasteita kohdattiin esimerkiksi kuvien kokojen kanssa.

Sivusto on palvellut matkailijoita yli vuoden ajan ja uudistus on ollut onnistunut. Tampereen alueella on tällä hetkellä yli 350 DataHubiin rekisteröitynyttä yritystä ja tietokantaan lisättyjä tuotteita lähes 900. Aiemmalla sivustolla yritysten tuotekortteja oli lähes 2 000, joten sivujen määrä väheni uudistuksen myötä merkittävästi, kuitenkin sivuston sisällöt löydetään edelleen hyvin. Sivuston ylläpidossa on pystytty yritysten tietojen päivittämisen sijaan keskittymään oleellisempiin asioihin. Näin matkailijat ovat saaneet ajantasaista ja keskitettyä tietoa Tampereen tarjonnasta.

 

DataHubin tietoa myös infonäyttöihin ja mobiilisovellukseen

Ympäri Tamperetta on jo useamman vuoden ajan ollut kymmenkunta kosketusinfonäyttöä, joissa esitellään Tampereen kohdetietoja. Toukokuussa Tampereen kaupunki ja Visit Tampere toteuttivat yhteistyössä uudistuksen, jonka yhteydessä toteutettiin tietojen tuonti näyttöihin muiden lähteiden lisäksi myös DataHubista nopealla ja vaivattomalla integraatiolla.
Käyttäjät saavat tietoa näyttöä lähimmistä kohteista, mutta niistä voi myös selata muita kohteita karttanäkymästä. Näytöillä on saatavissa mm. Tampereen joukkoliikenteen aikataulu- ja reittihaku, kaukoliikenteen tietoja sekä tietoa tapahtumista, liikuntapaikoista, ravintoloista, kahviloista, hotelleista ja ostoskeskuksista ja yritysten tarjoamista eduista. Lisäksi löytyy tietoa kierrätyspisteistä ja Tampereen saunoista, koska kyseessä on maailman saunapääkaupunki.

DataHubiin lisätyt sisällöt näkyvät myös Tampereen kaupungin asukkaille, matkailijoille ja yrityskäyttäjille tarkoitetussa Tampere.Finland-sovelluksessa. Matkailijakäyttäjän näkymässä DataHub-tuotteet on lisätty karttanäkymään ja tarkoitus on myös jatkossa laajentaa DataHub-tietojen hyödyntämismahdollisuuksia sovelluksessa.

Tutustu Visit Finland DataHubiin