Siirry sisältöön
Case 28.08.2024

Sustainable Travel Finland -ohjelma toi vastuullisuusviestinnän osaksi Tavolo Biancon arkea

Matkailuyritys Tavolo Bianco aloitti kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman alueorganisaationsa kannustamana vuonna 2021 ja saavutti merkin jo samana vuonna. Kansainväliseen kasvuun tähtäävä yritys seuraa STF-ohjelman avulla omia tavoitteitaan ja on ottanut vastuullisuusviestinnän osaksi arkeaan.
Tavolo Bianco ja Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma
  • Tavolo Bianco toimii Järvi-Suomessa Alvar Aallon suunnittelemissa, Säynätsalon entisen kunnantalon tiloissa. Yrityksen liiketoimintaan kuuluu mm. majoitus- ja opaspalveluita. Se on toiminut vuodesta 2018 alkaen.
  • Yritys pyrkii hallittuun, kansainväliseen kasvuun. Liikevaihto on runsaat 100 000 euroa, josta noin puolet tulee ulkomaisesta matkailusta. Yrityksessä työskentelee yrittäjä sekä kesäisin neljä kokoaikaista ja talvisin yksi osa-aikainen kausityöntekijä.
  • Tavolo Bianco aloitti Visit Finlandin kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -polkunsa alueorganisaation kannustamana vuonna 2021 ja saavutti merkin jo samana vuonna.
  • Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelma on 7 askeleen kestävän matkailun kehittämisen ohjelma, valmis työkalupakki yrityksille ja matkailualueille. Osallistuminen on maksutonta, ja se toteutetaan STF Hub -alustalla.
  • Ohjelman päätteeksi yrityksen on mahdollista saavuttaa Visit Finlandin myöntämä, kestävyydestä kertova STF-merkki. 

Tavolo Bianco on Alvar Aallon suunnittelemissa tiloissa Järvi-Suomessa toimiva matkailupalveluita tarjoava yritys, joka aloitti Visit Finlandin kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman vuonna 2021 alueorganisaation (nyk. Visit Jyväskylä Region) kannustamana ja saavutti sen jo samana vuonna.

– Tartuin toimeen korona-aikana ja aloin tehdä STF-kehittämispolkuun liittyviä töitä sekä dokumentointia. Yhden henkilön organisaatiossa päätöksenteko ja toteutus on sujuvaa, kertoo STF-polkunsa ensiaskeleista Tavolo Biancon toimitusjohtaja ja yrittäjä Harri Taskinen.

STF-ohjelma auttaa mm. majoitus- ja opaspalveluita tarjoavaa yritystä saavuttamaan ja todentamaan tavoitteitaan, sillä ohjelmassa dokumentoidaan omaa tekemistä kattavasti. Lisäksi vastuullisuusviestintä on tullut yrityksessä ohjelman myötä tavaksi, osaksi arkea.

– Tulee mietittyä tarkemmin, kuinka viestitään kirjallisesti, sosiaalisessa mediassa, henkilökohtaisissa tai ryhmien kanssa kommunikoidessa, Taskinen listaa.

Eniten päänvaivaa STF-matkalla aiheuttivat ekologisten tavoitteiden saavuttaminen, sillä suojellussa, kaupungin omistamassa rakennuksessa pitää tukeutua voimakkaasti kaupungin asettamiin tavoitteisiin ja omat vaikutusmahdollisuudet ovat rajalliset. Mutta osasi STF-ohjelma yllättää myös positiivisesti.

– Koulutustarjonnan runsaus ilahdutti. Arvostamme myös pääsyä ensimmäisten joukossa mukaan esimerkiksi vastuullisuusviestinnän pilottihankkeisiin. Näkyvyyteen Visit Finlandin kanavissa sekä DataHubiin olemme niin ikään olleet tyytyväisiä, Taskinen kiittelee.

Kuva Tavolo Bianco 2.jpgKuva: Tavolo Bianco

Tavoitteena kestävä, kansainvälinen kasvu

Tavolo Bianco tavoittelee maltillista, kestävää kasvua. Koronaa edeltävä taso saavutettiin kävijämäärissä vuonna 2023. Vuosille 2026-2027 odotetaan 20 prosentin kasvua mahdollisen maailmanperintökohdelistauksen siivittämänä. Säynätsalon kunnantalo on listattuna Museoviraston valmistelemassa ehdotuksessa maailmanperintökohteeksi, joka koskee Aaltojen suunnittelemien 13 kohteen kokonaisuutta. 

– Matkailukysynnän käännyttyä jälleen kasvuun korona-ajan jälkeen on pienessä yrityksessä ollut haastavampaa löytää aikaa sertifikaattien ja polun uusimiseen. Mutta teemme parhaamme, Taskinen lupaa.

Lähivuosina kestävyystavoitteet näkyvät yrityksen käytännön toimissa erityisesti siten, että kävijöitä kannustetaan liikkumaan julkisilla kulkuneuvoilla.

Hae mukaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaan